Persze nehéz ezt a világépítő szándékot már az első tétova mozdulatokban tetten érni, hiszen a kisgyerek eleinte talán csak véletlenszerűen rakosgatja egyik kockát a másikra, hogy közvetlenül utána le is lökje. A biztosan üldögélő baba hamar megszereti ezt a mutatványt, és olyan tárgyakat is megpróbál egymásra rakni, amelyek soha nem állnak meg. Mégis fontos számára a kísérletezgetés, hiszen így tapasztalja meg a legalapvetőbb fizikai törvényszerűségeket.
Ehhez elegendő néhány változatos formájú fakocka, henger, téglatest. Ügyeljünk arra, hogy az elemek ne legyenek túl aprók, hiszen előbb-utóbb minden a baba szájába kerül, ám az öklénél sokkal nagyobbakkal is nehezen boldogulna. Kiürült flakonok, dobozok is felkeltik ideig-óráig az érdeklődését.
Kezdetben felforgatja a lakást
Amint megtanult járni, egy időre vége az üldögélős rakosgatásnak. Élvezi új képességét, és egész nap jön-megy. Közben persze mindig magával visz valamit, leteszi, egyik sarokból átkupacolja a játékokat a másikba. Vonszolja a párnákat, kisszékét, tologatós játékát. A textillel bevont nagyméretű szivacskockákat egymás után sorakoztatja, aztán ráül.
Ezek a játékok sikerélményt nyújtanak, mert elég nagyok, mégis könnyűek. Néha úgy érezzük, tevékenységének egyedüli célja a rendetlenség, de ha átvészeltük ezt az időszakot, valódi, fantáziadús “építményeket” alkot majd a kisebb-nagyobb kartondobozokból, párnákból, leporellós mesekönyvekből. A szerepjátékok korszakába érve az egész napos játék helyszíne néhány óriási doboz lesz. Vízszintesen autóként, hajóként, repülőként szolgál, bele lehet ülni, felállítva házikóvá, bábszínházzá, üzletté alakul.
Alkotni öröm
A kisgyerekek mindent felhasználnak, amit a környezetükben találnak, és mindent megépítenek, amiről már hallottak: seprűnyélből, takaróból indián sátrat készítenek, ágakból, levelekből farkascsapdát állítanak.
Mikor milyen építőjátékot vegyünk, hogy fejlődésüket elősegítsük?
Az alkotás öröme annál nagyobb, minél inkább átélheti a kisgyerek, hogy a “semmiből” létrehozott valamit – éppen azt, amit ő akart. Ez tökéletesen megvalósul az elemekből összeilleszthető építőjátékoknál: a különböző méretű, színű és nagyságú kockákból, lapocskákból éppúgy készülhet zsiráf, mint űrrepülő.
A nagyobb elemekkel (Duplo) már a kétévesek is boldogulnak, a kisebbekkel (Lego) várjunk három-négyéves korig. Fontos, hogy sikerélménye legyen! A Lego fejleszti a kézügyességet, de ez egyben feltétele is az építkezésnek. A túl apró darabok összeillesztése és szétszedése még meghaladja a kicsik képességeit. Az alapelemekből vásároljunk rögtön egykét vödörrel, a kiegészítőkkel, figurákkal várhatunk, amíg a kisgyerek érdeklődése kialakul.
Ha még csak építőelemekkel játszik, fantáziáját a színek befolyásolják. Néhány darabot egymásra illeszt, az lesz a ház, majd szétszedi, és inkább autót rak össze. Kezdetben egy-egy kocka jeleníti meg az embereket, állatokat is. Lassan érlelődik a valósághű ábrázolás igénye: ötéves korban bizonyára zöld kockákból rakja össze a krokodilt vagy a dinoszauruszt, pirosakból a Piroskát. Hasonlóan fejlődik az eredményes munka iránti igénye is: kezdetben örömet jelent a darabok egymásba illesztése is, később “birtokolja” alkotását, megőrzi, sajnálja szétszedni.
Saját világot épít
Az építőjáték szerepjátékra is alkalmas. Minél kevésbé jellegzetesek az elemek, annál tágabb a játéklehetőség: egy fehér színű emberke lehet fodrász, doktornő, ápolónő, menyasszony, ha semmi jel nem árulkodik kilétéről. Építés közben ritkán ragaszkodik a gyerek a dobozon sugallt jelenet megalkotására. Fantáziája szabadon szárnyal, szívesen társítja egymással a legkülönfélébb elemeket. Így készül a vasúti pályaudvar mellé állatkert és sziklamászóhely, ahol a barlangban háromfejű kutya tanyázik.
Az összerakás során fejlődik a kézügyessége, térlátása és logikus gondolkodása. Egyre bonyolultabb tervezésre képes, építés közben elmélyülten dolgozik. Lessük csak meg titokban, mennyire figyel a megfelelő darabok kiválasztásánál, összeillesztésénél, és milyen önfeledten berreg, ha elkészült a csodálatos jármű. Örökítsünk meg egy-egy jól sikerült darabot fényképen is!
Érdemes időt és energiát fordítanunk az egyre sokasodó különféle elemek áttekinthető tárolására. A kisgyereket csak felbosszantja, ha hiába keresgél az alapelemek és figurák egymásra dobált halmazában. Az átlátszó falú, 20×30 centiméteres műanyag dobozokban külön tárolhatjuk az emberkéket, járműalkatrészeket, növényeket vagy a lapos, illetve hosszúkás, gerendaszerű alkatrészeket. Az alapelemek tárolására nagyobbacska vödör vagy láda válik be.
Ezeket is olvasd el:
Forrás: Kismama magazin