“Nincs mit csinálnom”, “Nem tudom, mit csináljak”, vagy “Unatkozom” – valószínűleg a legtöbb szülő már hallotta ezen mondatok valamelyikét a gyermekétől. Ilyenkor pedig hajlamosak lehetnek rá, hogy azonnal keressenek valamit, amivel a gyermek elfoglalhatja magát.
Viszont ahogy azt Susan Newman szociálpszichológus írja a Psychologytoday.com portálon megjelent írásában, az unalom – amikor az elme elkalandozhat – valójában több mint kívánatos állapot.
Ahogy arra Manoush Zomorodi, a Bored and Brilliant: How Spacing Out Can Unlock Your Most Productive and Creative Self (Unott és zseniális: hogyan engedd szabadjára a legproduktívabb és legkreatívabb énedet – a szerk.) című könyvében felhívja a figyelmet, “az unalom valójában kritikus eszköze annak, hogy életünket boldogabbá, produktívabbá és kreatívabbá tegyük”.
- Kapcsolódó: Már megint unatkozik a gyerek?
Zomorodi beszélt Dr. Jonathan Smallwooddal, a Yorki Egyetem kognitív idegtudomány professzorával, aki elmondta: “Van egy mélyen gyökerező, szoros összefüggés az eredetiség és a kreativitás, valamint a spontán gondolatok között, amelyeket akkor hozunk létre, amikor elménk tétlen, amikor nem lépünk interakcióba másokkal, vagy elmerülünk egy célspecifikus kisebb munkában vagy projektben”.
Michele Borba is hangsúlyozza a Thrivers: The Surprising Reasons Why Some Kids Struggle and Others Shine (Jól boldogulók: a meglepő okok, amelyek miatt egyes gyerekek küszködnek és mások ragyognak – a szerk.) című könyvében annak az előnyeit, ha a gyerekek nem elfoglaltak állandóan. Szerinte ha a gyerekek menetrendje nagyon szoros, stressz éri őket a túl magas elvárásoknak és túlzott versengésnek való kitettség miatt. Dr. Borba azt javasolja a szülőknek, hogy engedjenek teret a gyerekeik napjaiban a tétlenkedésnek, amikor nem csinálnak semmit, esetleg unatkoznak, és megalapozzák a kapcsolatot az unalom, a szabadidő és a kreativitás között. Szerinte a kreativitás és a vele közeli rokon kíváncsiság egyikei annak a hét erősségnek, amelyek a gyerekek jól boldogulásához szükségesek. Ha a gyermek napirendje túlszabályozott, kevés idő marad benne ahhoz, hogy a kreativitása virágozhasson.
“A szülők nagy változást hozhatnak gyermekeik jellemében és jövőbeli sikereiben, ha segítik őket egy olyan gondolkodásmód kialakításában, amely kíváncsiságra nyitott, és képes elképzelni, kitalálni, létrehozni ötleteket” – mondja. “Amikor hagyják felfedezni és eltölteni a saját idejüket, kialakul bennük a kíváncsiság, a kreatív problémamegoldás és az eltérő gondolkodásmód, amely elősegíti számukra a boldogulást. A gyerekeknek szükségük van egy kis időre és magányra, hogy ábrándozzanak, játsszanak, képzelegjenek.”
Az egyedüllét és az idő a játékra ösztönzi a gyerek kreativitását és kíváncsiságát. Dr. Borba a fiatalabb gyerekek számára – akiknek még szükségük van a szülőre ennek az elindításához – különböző típusú dobozokat javasol, tele olyan tárgyakkal, melyekről úgy gondolja a szülő, hogy leköthetik a gyermek figyelmét: mint például egy ‘Meryl Streep’ doboz kalapokkal, sálakkal, régi törölközőkkel, amelyekből köpeny lehet; vagy éppen egy ‘Leonardo da Vinci’ doboz, üres papírtörlő gurigával, hurkapálcákkal, gemkapcsokkal. De bármilyen, a gyermek érdeklődésének megfelelő dolgok kerülhetnek egy dobozba, mint az építőjátékok elemei, festékek, színes ceruzák, papír, fonal – olyan játékok és kellékek, amelyeket nem egy bizonyos módon lehet csak használni.
- Kapcsolódó: Nem baj, ha néha unatkozik!
Tehát a gyerekeknek szabadidőre és egyedüllétre is szükségük van, hogy kreatívabbak, kíváncsibbak lehessenek. Ahogy Dr. Borba mondta Newman-nek: “Ha kreatív, kíváncsi gyermekeket akarsz nevelni, hagyd őket egyedül” – idézi, és hozzáteszi, hogy igen, hagyni kell őket unatkozni.