Kisgyerek

Kis mérföldkövek, mégis nagyon fontosak a gyerekek fejlődésében

A gyermekkori fejlődés tele van fontos pillanatokkal az első önálló lépésen vagy az első szón túl is.
2022. Április 27.

Amikor átfordul, amikor megteszi az első lépéseket, kimondja az első szót – a szülők gyakran ragaszkodnak ezekhez a klasszikus fejlődési mérföldkövekhez.

“A mérföldkövek izgalmasak, de azt is tudnunk kell, hogy a gyermekünk nem feltétlenül követi az egyes cselekvések “elvárt életkorát” – mondta a huffpost.com-nak Christina Furnival pszichoterapeuta. “Minden gyermek egyedi, különleges és csodálatos, függetlenül attól, hogy mennyire szabályosan és milyen életkorban éri el éri el a mérföldköveket.”

Íme, néhány, a klasszikus mérföldköveken túl megtett hatalmas lépés.

Vizuális figyelem

“A vizuális figyelem egy nagyon fontos korai fejlődési mérföldkő, amelyet nehezebb konkrétan mérni” – mondta Lauren C. Shuffrey, fejlődési idegtudós. “A csecsemők már születésükkor képesek vizuálisan megkülönböztetni a különböző típusú tárgyakat, például az emberi arcokat, és ez a képesség az idő múlásával tovább fejlődik. A korai életkörnyezetben a szociális vagy nem szociális ingerekre irányuló vizuális figyelem segít megalapozni a csecsemőkor későbbi, összetettebb készségeit, például a szociális kommunikációt és a figyelmet.”

Vizuális figyelem alatt érthetjük, például, amikor a baba néz valamit, majd visszafordul a szülő felé, aztán visszanéz a tárgyra. Vagy amikor rámutat valamire és nézi, hogy a szülő figyeli-e. Sokan nem tudják, hogy ez milyen nagy dolog a kognitív fejlődés szempontjából.

Dolgok leejtése és felborítása

Bosszantónak tűnhet, amikor a kisgyermeked elejti a játékát, valahányszor átadod neki, de Rachel Robertson, a Bright Horizons oktatási alelnöke szerint ez a növekedés másik nagy jele.”A kisgyermekek igazán nagyszerű tudósok” – magyarázta. “Rengeteg okot és okozatot fedeznek fel: Például mi történik, ha egyszer, kétszer, tízszer leejtem a kanalamat? Mi van, ha kiborítom ezt a vödör kockát?”Amanda Gummer gyermekpszichológus, a The Good Play Guide alapítója megjegyezte, hogy a csecsemőknél a dolgok elejtése egy lépés afelé, hogy megértsék, “hogy hatással lehetnek a környezetükre”.”Például vízzel fröcskölni, felborítani egy halom építőkockát vagy megnyomni egy gombot egy játékon, hogy bekapcsolják a fényeket és a hangokat” – tette hozzá. “A kisgyermekek és az óvodások ezután a világ nagyon konkrét módon való meglátásától eljutnak odáig, hogy képesek lesznek szimbolikus és logikus gondolkodást használni.”

Erős kötődés kialakítása

“A csecsemő öt hónapos kor körül már kevésbé szereti, ha körbeadják, és egy kicsit jobban ragaszkodik a szülőhöz” – mondta Noel McDermott pszichoterapeuta. “Egészséges módon kötődnek az elsődleges gondozóhoz. Neurológiai homloklebenyük fejlődése – a nyelvi, szociális, gondolkodási, végrehajtó döntéshozatali folyamatok szempontjából kulcsfontosságú agyi fejlődés zajlik.”Ez a mechanizmus teszi lehetővé, hogy egész további életük során kötődést alakítsanak ki másokkal. Bár ez szeparációs szorongásként jelentkezhet, valójában ez is egy mérföldkő, amikor a gyermek erős kötődést mutat egy szülőhöz.

Kukucskálós játék

“A kukucskálás egy másik mérföldkő, amelyet a szülők ugyan biztosan élveznek, de gyakran nem ismerik fel a tárgyállandóság jeleként” – mondta Geering.

A tárgyállandóság az a képesség, hogy a tárgyak vagy emberek akkor is léteznek, ha nem látjuk őket.

Rád és veled mosolyog

Amikor a baba rád és veled mosolyog, az egy erőteljes fejlődési mérföldkő, amely elősegíti a kapcsolatot és a kommunikációt. Figyelj a szociális mosolyra.”A mosolygás a gyermekeddel való kötődés egyik módja” – mondta Dr. Ann-Louise Lockhart gyermekpszichológus.”Azt is megértik, hogy kik ők másokhoz képest” – tette hozzá. “Megnyugtatja őket, hogy szereted és törődsz velük. Emellett ez egy módja annak is, hogy az emberek kapcsolatba lépjenek egymással, mivel a kommunikációnk oly nagy része nonverbális.”

Végül felismerik magukat a tükörben, és akkor is mosolyogni fognak, jelezve, hogy felismerik önmagukat.

Szerepjáték

“A gyermeked elkezd egyedül játszani, és a játékterében a tárgyak megváltozhatnak és átalakulhatnak” – mondta McDermott. Egy ceruza rakétává válhat. Egy játékautóból tengeralattjáró lehet. Ez a képzeletbeli átalakulás ennek az átalakulásnak, fantáziának a képessége egy kreatív belső narratívában az olvasáshoz szükséges kognitív készség.” Megteremti a saját világát a képzelete által. Ezen a mérföldkövön keresztül a gyerekek jobban ki tudják találni a helyüket a világban és a szerepüket a különböző rendszerekben. A fantáziadús játék másik előnye, hogy a gyerekek felfedezhetik az érzelmi azonosulásukat és kifejezésüket is”.

Megosztás képessége

“1-3 éves korban a mérföldkövek közé tartozhat a játékok megosztása a barátokkal vagy testvérekkel, és a játék közbeni felváltva játszás megtanulása” – mondta Sanam Hafeez neuropszichológus.

Nemet mondani

A “nem” hallása a kisgyermekétől frusztráló lehet, de ez nem feltétlenül rossz dolog.

A kisgyermekek számára a “nem!” azt jelenti, hogy felfedezik a függetlenségüket és gyakorolnak némi kontrollt. Rájönnek, hogy vannak preferenciáik és véleményük, de még nincs sok szavuk vagy módszerük ezek kifejezésére. Érdemes megjegyezni, hogy amikor elkezdik így kifejezni az érzéseiket, az az identitásfejlődés jele. Az “én csinálom” vagy a “nem akarok brokkolit” azt jelenti, hogy megértik, hogy ők egy egyéniség, aki ki tudja fejezni a gondolatait, és van némi autonómiája.

Tárgyak összeillesztése

“Fontos megérteni, hogy az egyik készség általában egy másikra épül” – mondta Geering. “Bár a szülők az olvasásra mint egy mérföldkőre gondolnak, valójában több mérföldkő egymásra épül. Az egyik nagyon korai olvasási készség az, hogy két tárgyat össze tudunk illeszteni. Egy későbbi lépés az, hogy ezt a tárgyat egy fotóhoz, majd egy illusztrációhoz illesszük.”

A “miért” kérdések feltevése

Ez a miért korszak, amiről sokan tudják, hogy valóban komoly mérföldkő. A gyerekek ilyenkor próbálják megérteni a világot, ami körülveszi őket. Nagyon fontos, hogy választ is kapjanak a kérdéseikre. Szakértők szerint azok a gyerekek, akik nem kapnak választ a sok “miért” kérdésre, lemaradnak a társaiktól, kevésbé bíznak a világban és a körülöttük lévő emberekben, és később az iskolában is adódhatnak nehézségeik.

Párhuzamos játék

“A párhuzamos játék a szociális fejlődés egy szakasza, amikor a babák más babák mellett játszanak, de nem együtt” – mondta Gummer. “Lehet, hogy valami teljesen mást csinálnak, figyelik a másikat vagy lemásolják, amit a másik csecsemő csinál. Ezt párhuzamos játéknak nevezzük, és ahogy idősebbek lesznek, ez fog átcsapni a másokkal való közös játékba.”

A humor megtapasztalása

A gyermek humoros megnyilvánulásai örömteli pillanatok, de egyben fontos szociális-érzelmi mérföldkövek is, amelyeket meg kell ünnepelni. Vedd észre, hogy a gyermeked ért egy viccet és nevet, élvezi, hogy másokat megnevettet, vagy nevet önmagán, amikor valami butaságot csinál.

Empátia kimutatása

“A szociális-érzelmi mérföldkövek közé tartozik, hogy képesek vagyunk felismerni az érzelmeket önmagukban és másokban, és együttérzést tanúsítani” – mondta Robertson.Az empátia olyan készség, amely a gyermek egész életében segíthet abban, hogy szilárdabb és egészségesebb kapcsolatokat alakítson ki másokkal, beleértve a kortársakat is.”

A motoros készségek fejlődése

Ide tartozik az ollóhasználat, a ceruzafogás, a labdadobás- és elkapás, a lépcsőzés, a helyes evőeszköz használat, vagy az is, hogy képes felhúzni a zokniját.

A dolgok helyesnek és helytelennek látása

“Egy másik fontos szociális-érzelmi mérföldkő 4-5 éves kor körül következik be” – mondta Oriard. “Ebben a szakaszban a gyerekek kezdik megérteni a helyes és helytelen dolgok közötti különbséget, és elkezdik a dolgokat erkölcsi szempontból felfogni.”Az, hogy a dolgokat helyesnek és helytelennek kezdi látni, azt jelzi, hogy a gyermek világképe tágul, így jobban megérti, hogy tettei hogyan hathatnak másokra.

“Bár az erkölcsi fejlődés sok éven keresztül finomodik, ebben az életkorban kezdjük látni, hogy ez a gyermekeink mindennapi interakcióiban is kezd kibontakozni.”

Érzelmi önszabályozás

Az érzelmek felismerése és kifejezése mellett az érzelmi önszabályozás megjelenése is jelentős mérföldkő.”Amikor egy gyermek megpróbálja lecsillapítani a saját érzelmeit, az az önszabályozás egy nagyon fontos jele” – mondta Robertson. Ez nagyon fontos lépés.

Komplex és rugalmas gondolkodás

A fejlődés egyik alulértékelt jele, amikor a gyermek megmutatja, hogy képes egyszerre több dolgot is fejben tartani és rugalmasan gondolkodni.”A végrehajtó funkció a legkifinomultabb agyi funkciók összessége, és a 20-as éveinkben fejlődik ki” – magyarázta Robertson. “Gyakran az elme vezérigazgatójához hasonlítják, és magában foglalja a munkamemóriát, az önkontrollt és a rugalmas gondolkodást. Ha egy gyermek képes megjegyezni három lépésből álló utasításokat, vagy előre tervezni és végigcsinálni, még akkor is, ha elterelik a figyelmét akkor ezek a nagyon fontos képességek fejlődnek” – mondta.