Sokáig azt hitték, a zaklatás valójában szükséges illetve hasznos rossz, hiszen megerősíti az elszenvedőjét. „A kutatók számára is hosszú időt vett igénybe amíg felismerték, hogy valójában a zaklatás egy nagyon is káros viselkedés – nyilatkozta a BBC-nek Louise Arsenault, a londoni King’s College fejlődéspszichológia professzora. Mára senki nem vonja kétségbe, hogy a zaklatás nagyon komoly kockázatot jelent a gyerekek mentális egészségére rövid távon szorongást, depressziót, paranoiás gondolkodást okozva. Bár ezek némelyike elmúlik, amikor megszűnik a zaklatás, azért a zaklatást elszenvedettek nagy része későbbi élete során is nagyobb eséllyel fog mentális betegségektől szenvedni. És ezen kívül rengeteg káros hosszú távú hatása lehet.
A skandináv módszer
Nem csak a rövid és hosszú távú negatív hatások feltérképezésével foglalkoznak sokat a kutatók, hanem azzal is, hogy milyen módszerrel lehet hatékonyan tenni ellene. A svéd-norvég származású kutató, Dan Olweus által kidolgozott Olweus Bullying Prevention Program az egyik legszéleskörűbben tesztelt módszer. Azon a gondolaton alapul, hogy az egyes zaklatási esetek gyakran egy olyan szélesebb rendszer eredménye, amely tolerálja az elnyomást. És az adott iskola egész rendszerét kezeli, hogy az ilyen típusú viselkedés eltűnjön.
Első lépésként fel kell térképezni azt, pontosan hogyan zajlik a zaklatás az iskolában – az összes résztvevő nagyon alapos kikérdezésével. A zaklatés mikéntjének és a folyamatoknak a megismerése adja majd a beavatkozás irányvonalát. Többek között az alábbi dolgok történnek az Olweus Programban:
- Mindenki számára teljesen világossá kell tenni, pontosan mi az elfogadható viselkedés, és mi nem tolerálható
- Ennek megsértése esetén a szankciók legyenek egyértelműek, és ne érjék meglepetésként a gyerekeket
- A felnőtteknek pozitív példát kell mutatniuk, akik az elnyomás és az erőszak semmilyen formáját nem tolerálják
- Meg kell tanulniuk azonosítani azokat a helyeket, ahol a zaklatás jó eséllyel megtörténhet, és szemmel tartani ezeket
- Az iskola minden felnőtt dolgozójának (nem csak a tanároknak) a zaklatás kezelésével kapcsolatos tréningen kell részt vennie
Mi történik az osztályban?
A gyerekek szintjén így kezeli a program a zaklatás témakörét.
- Az osztályokban egymás közötti beszélgetéseket tartanak a gyerekek a zaklatásról
- Arról is, mit lehet tenni a zaklatás megszüntetéséért. A cél, hogy a zaklatás-ellenes hozzállás az intézmény kultúrájának részévé váljon
- A zaklatók elleni szankciók egyértelműek mindenki számára, és kivétel nélkül alkalmazásra kerülnek, ha zaklatás történik
A szülő így segíthet
Ahhoz, hogy a zaklatás megszűnhessen, a szülőknek is aktív szerepet kell vállalniuk. Proaktívan fel kell hozniuk a témát – persze jó, ha ehhez valamilyen támogatást kapnak szakembertől.
- Érdemes rendszeresen rákérdezni, hogyan érzi magát a gyerek az iskolában, akad-e bárkivel valamilyen gondja
- A gyerek minden megnyilvánulását komolyan kell venni – de közben fontos, hogy ne ragadjanak el a saját érzelmeink
- A problémák meghallgatása fontosabb, mint az, hogy megpróbáljuk a gyerek helyett megoldani a problémát. A fókusz a gyerek érzésein legyen
- Fel kell venni az iskolával a kapcsolatot, a pedagógusoknak tudniuk kell, ha a gyerek nem érzi biztonságban magát az iskolában
Felnőttként az a dolgunk, hogy megtanítsuk a gyerekeknek: az ilyen helyzetekben egyedül a bántalmazó a hibás. Nem a bántalmazott felelős azért, ami történt vele. Ez a típusú gondolkodás széleskörű hatással lehet a következő generációk lelki egészségére.
Forrás: bbc.com