Az új világ küszöbén
Életünk egyik legcsodálatosabb és legizgalmasabb időszaka a gyermekvárás és a szülővé válás. Az áldott állapotban lévő leendő anyukák a legnagyobb biztonságot kívánják nyújtani születendő gyermekeiknek. Néha szinte “beteges” módon óvják, védelmezik őket. Szinte már szállóigévé vált, hogy a baba az anyuka hasában van legbiztonságosabb helyen. Ez többé-kevésbé így is van, de figyeljünk arra, hogy születendő csemeténk az “új világban” is megkapja az anyaméhben megszokott biztonságot és kényelmet. Ez a biztonság az áldott állapotban lévő anyukák gépkocsiban történő utazására is vonatkozik.
A kismamának a normál hárompontos biztonsági öv hevederjeit figyelmesen és gondosan kell felfektetnie (csavarodás-mentesen): az öv alsó vízszintes szárának a comb és a has között, a felső szárának pedig a mellek között és a has fölött kell húzódnia.
A gyermekek biztonsága a gépkocsiban
Bárhova megy is az ember – legyen az néhány km-es út vagy hosszabb külföldi utazás -, elindulás előtt nem árt a család apróbb tagjainak biztonsága érdekében a megfelelő gyermekülést beszerezni.
Magyarországon 2002. január 1-től jogszabály írja elő a babaülés kötelező használatát: “A személygépkocsi hátsó ülésén utazó, 12 év alatti és 150 cm-nél alacsonyabb gyermeket biztonsági gyermekülésben kell rögzíteni.”
Erős fékezéskor, vagy a sajnálatosan bekövetkezett baleset esetén azok a személyek, akik nincsenek megfelelően rögzítve a gépkocsiba a sebességtől függően a testsúlyuk többszörösének megfelelő erővel csapódnak az előttük lévő tárgyaknak, vagy rosszabb esetben ki is repülhetnek a járműből.
A gyermekek méretükből fakadóan (testi arányaik mások, mint a felnőtteké) nem tudnak kapaszkodni, és mivel nem ér le a lábuk, még megtámasztani sem tudják magukat, így fékezéskor össze-vissza csúszkálnának, ha nem lennének ideálisan rögzítve. Ezért fontos a méretüknek megfelelő gyermekülést (vagy más védőeszközt) korhoz, termethez, súlyhoz és életkori sajátossághoz igazítva beszerezni. A gyermekülések az ENSZ EGB 44/03 (ECE R44/030) előírásai szerint készülnek.
A gyermeküléseken egy kis sárga vignetta tájékoztat többek között a következőkről: előírás szerint gyártott-e, milyen gépkocsiba szerelhető be, használati súlyhatár, és a gyártó kiléte. Magyarországon csak az előírásoknak megfelelő, minőségileg jóváhagyott üléseket szabad gyártani, forgalmazni és gépkocsiba szerelni. A jóváhagyást a körbe zárt E betű jelenti.
Egy gyermek, három ülés
Az újszülött kórházból történő hazaszállítása régen “mózeskosárban” történt, ami manapság már nem éppen a legbiztonságosabb szállítási-technikák közé tartozik, mivel a kisded nincs megfelelően rögzítve, így érzékeny, gyenge teste “himbálózik” ide-oda, kitéve különböző sérülések veszélyének. A baba biztonságos rögzítése érdekében fejlesztették ki a gyártók a bébiüléseket, a “bébikagylókat”. Ennek alkalmazása során a gyermek stabil, rögzített testhelyzetben van, így lényegesen kisebb mértékű sérülésveszélynek van kitéve, mint a régi “mózeskosár” használata során.
A bébiülések bekötése az első ülésen csak menetiránynak háttal (működő légzsák esetén tilos!) vagy a hátsó ülésre az autó hárompontos biztonsági övével történhet.
A következő méretű üléskategória már valóban ülésformájú. Akárcsak az előző kategória ülései ezek is használhatók már 1-2 hónapos kortól egészen négy éves korig. Ez a gyermekülés a menetiránnyal szemben a hátsó ülésre rögzítendő.
A harmadik változat az ülésmagasító, melynek szerepe kettős: egyrészt felemeli a gyermekeket a hárompontos övhöz, másrészt balesetnél megakadályozza a gyermek kicsúszását az öv medencerésze alól. A magasítók kétpontos biztonsági övvel is használhatók; ez különösen ajánlott, ha a gyermek még nem elég magas.
Hordozható bébiülés (0-13 kg)
Gyermekkorban a fej törzshöz viszonyított súlya nagyobb, mint a felnőtteknél, ezért hatványozott a gerinc sérülésének veszélye!
A baba kissé döntött helyzetben, a gyenge gerinc és nyak terhelése nélkül utazhat ezekben az ülésekben. A kórházból való hazaszállításnál biztos védelmet nyújthat. Ezeket az üléseket általában az első utasülésen való használathoz tervezték, háttal a menetiránynak (Reboard-rendszer), de a hátsó ülésre is beköthető a használati utasítás szerint.
Az ülésekben a baba számára külön öv van, amely a vállaknál és a láb között vezetve rögzítik a testet. A kocsiból kiszerelve hordozóként is használhatók.
Vásárláskor fontos szempont az autóba való beszerelhetőség. Előny, ha variálható a párnázat, ezzel “stabilizálni” lehet a gyereket. A speciális fejpárnát vagy lábmagasító-párnát külön kell megvásárolni. Jó, ha van napvédője a hordozható gyermekülésnek, mert az oldalablakon betűző napfény zavaró lehet.
A csecsemőt és kisgyermeket ölben szállítani szigorúan tilos, mert erős fékezés esetén vagy ütközésnél a felnőtt másodlagosan rázuhanhat!
Kisgyermek 3 éves korig és 135 cm-ig
Gyermekülés szükséges 135 cm-es magasságig, 150 cm-től pedig úgy utazhat, akár a felnőttek. 135cm és 150cm között (és betöltött 3. életévtől)a gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni, ha hátul utazik és a testmagasságának megfelelően biztonságosan rögzíthető a biztonsági övvel. Ez az az időszak, amikor sokan ülésmagasítót szereznek be, ez azonban nem kötelező a KRESZ szerint.
A határokat felfelé nem jó “kicentizni”, idejében érdemes váltani. Választásnál jó, ha “kéznél” van az autó, mert ezek az ülések már elég nagyok ahhoz, hogy esetleg menetiránynak háttal beszerelve a rögzítésre használt biztonsági öv túl rövidnek bizonyuljon. Előny, ha állítható a gyermekülés dőlésszöge a vázszerkezethez képest, ezzel lehet az autóülés állásától függetlenül kényelmes helyzetbe állítani a gyermekülést.
További előny, ha van energiaelnyelő védőpárna is. Hasznos a variálható párnázat, de még jobb az állítható szélesség, így a gyermek medencéje és válla mindig biztos tartáshoz juthat. Ezeknél az üléseknél az autó biztonsági öve csak rögzítésre szolgál, a gyermeket az ülés saját övével óvja. Jó, ha a saját övnek övfeszítője is van, és ha több mint hárompontos – két övszár a vállaknál, egy a lábak között, kettő a medencénél.
Nagyobb gyermekek
Ha a 12 évnél idősebb gyerek nem éri el a 150cm-t, akkor magasító ülőpárnát kell használni. Ellenkező esetben az ilyen korú gyerekek már a felnőttek számára beszerelt biztonsági övet használják. Az új építésű kocsikban a vállheveder felső bekötési pontja már állítható, így kialakíthatjuk gyermekünk számára a kedvező magasságot.
Példamutatás!
Gyermekét már a születésétől fogva utaztassa biztonságban, gyermekülésben! A nagy gyártók több olyan egyedi megoldást kínálnak, amellyel gyermekeink biztonsága még fokozottabbá és kényelmesebbé válhat. A csecsemőülések megvastagított huzata és anatómiai kiképzése a kisbabák kényelmes és biztonságos tartását, a megszélesített övrendszer a jobb erőmegoszlást biztosítja.
A nagyobbak számára megfelelő háttámlával látják el az üléseket a gerinc és fej védelme érdekében. A városi közlekedésben a legtöbb baleset oldalirányból történik, így fontos az ülés, fejet védő oldalirányú részének stabil kiképzése. A gyermeknek a szülő a legautentikusabb példaképe. Ha a gyermek látja, hogy csak akkor indul el az autó, ha mindenki be van kötve, számára az lesz a természetes. Ha a baba sír, akkor se “essen meg rajta a szívünk”, utazás közben ne vegyük ki a biztonsági gyermekülésből.
Vásárlásnál törekedjünk a minőségre
Minden üléskategóriánál fontos szempont a minősítést igazoló “E” jel, továbbá a megbízható rögzítés. Nem elhanyagolható szempont, hogy a biztonsági gyermekülés az autó biztonsági övét milyen módon vezeti, mennyire gyűri. Ritka a szépen, simán vezetett öv – igaz, a szakemberek szerint az övhevederek sokat kibírnak. Vásárláskor szempont a gyermekülés vázának kimunkáltsága, s hogy a vázak fémből, műanyagból vagy ezek kombinációjából állnak-e, ez utóbbiak ugyanis stabilabbak. A legújabb gyermeküléseknél kiemelt szerepet kap az oldalvédelem. Jó, ha a gyermekülés kárpitja leszedhető a tisztántarthatóság miatt.
A gépkocsiba történő beszerelhetőség szempontjából négyféle gyermekülést gyártanak és forgalmaznak. Amikor azon törjük a fejünket, hogy milyen típusú gyermekülést vásároljunk jó tisztában lenni a következő fogalmakkal:
- Univerzális – minden gépkocsiba beszerelhető
- Félig univerzális – csak meghatározott gépkocsikba szerelhető be, és szükségessé válhat kis átalakítás vagy kiegészítő bekötési helyek kialakítása, de erről a használati utasítás pontos leírást ad. A kiegészítő helyek viszont csak szerviztechnológiai háttérrel alakíthatók ki.
- Speciális – csak bizonyos modellhez készül
- ISOFIX+univerzális – csak meghatározott gépkocsik modelljeihez alkalmazhatók ISOFIX rendszerben
Kapcsolódó cikkeink:
Forrás: HáziPatika.com