Egy új, a csecsemők ülőeszközökben való – autós ülések, babakocsik, kisszékek, hinták, stb. – alvás közbeni haláleseteit vizsgáló tanulmány szerint ezeknek a haláleseteknek a 63%-a autós ülésekben történik. A kutatás során 2004 és 2014 között 348 ülőeszközben történő halálesetet vizsgáltak, melyek 90%-ában az okozta a problémát, hogy nem használták megfelelően az eszközt: például a gyermek nem volt megfelelő méretű ülésben utazás közben. Az autós üléses halálesetek több mint fele a gyermekek otthonában történt. Jeffrey Colvin, a Kansas City Children?s Mercy Kórház gyermekorvosa szerint a kutatás elején arra számítottak, hogy a csecsemő áldozatok között sok a koraszülött, ehelyett viszont a kisbabák alapvetően tökéletes egészségnek örvendtek, akik nem azértt voltak az autós ülésben, hogy utaztassák őket, hanem ezekben az eszközökben aludtak. A gyermekorvos szerint az esetek többsége nagyobb odafigyeléssel megelőzhető lett volna.
Miért nem biztonságos az autós ülés az alváshoz?
Amikor a csecsemők ülő testhelyzetben alszanak, a fejük előredőlhet, amitől elzáródhatnak a légutak, és a kicsik nem kapnak levegőt. Ezt nevezik pozícionális fulladásnak, amely egy 2015-ben publikált tanulmány szerint ez az oka az autós ülésben történt halálesetek 48%-ának a két évnél fiatalabb gyerekek körében. A maradék 52%-ban a nem megfelelően rögzített hevederek okoztak fulladást.
A Kanadai Gyermekgyógyászati Társaság szerint ha nem túl hosszú az utazás – bár arra nem állítottak fel pontos értéket, hogy ez mekkora utat jelent -, akkor nincs probléma azzal, ha a baba elbóbiskol az autóban. Feltéve, hogy az úti célhoz érve a szülők kiveszik az autós ülésből, és nem hagyják bent aludni. Az autós üléseket nagyon specifikus szögben tesztelik, ezért ha eltávolítják ezeket az eszközöket a járműből, megváltozik a baba testhelyzete.
Amikor a szülők kiveszik az ülést az autóból, gyakran meglazítják a hevedereket is, vagy akár ki is oldják ezeket, mondván, hogy a babának kényelmesebb legyen – azonban ez rendkívül veszélyes. A baba így ugyanis úgynevezett C alakú testhelyzetbe kerülhet, ahol az álla a mellkasára bicsaklik. – Ha nem csatolják be a kisbabát, akkor fészkelődés közben lecsúszhat az ülés aljába, ebbe a testhelyzetbe, ami elzárhatja a légutakat. Ha pedig csak a mellkasi csatokat oldják ki a szülők, a lábnál lévőket nem, akkor mozgolódás közben a mellkasi hevederekbe tekeredhet a baba, és ez is okozhat fulladást – magyarázza Katherine Hutka, a Kanadai Gyermek Utasbiztonsági Szövetség elnöke.
Jeffrey Colvin arra is felhívta a figyelmet, hogy az autós ülésben történő halálesetek számos tényezőn múlik. A kutatás szerint az esetek 30%-ában a gondviselő is aludt, miközben a baba így hosszabb ideig aludt felügyelet nélkül az autós ülésben. – Ezek a csecsemők hosszú órákon keresztül, akár egy éjszakán át is az autósülésben lehettek – mondja Jeffrey Colvin.
Mit tehet a szülő a baba biztonságáért?
Egyrészt célszerű korlátozni az autósülésben való utazás idejét, hosszabb utazás esetén pedig érdemes időnként megállni, szünetet tartani, és ellenőrizni a babát, és kiszabadítani az ülésből. A koraszülöttek esetén különösen fontos gyakran kivenni őket az ülésből, de erre nincs egy konkrét, javasolt biztonságos időintervallum. Ha a célra érkezve csak egy rövid időt kell a babának az autós ülésben tartózkodnia, az biztonságos lehet, ha a szülő közben mindig figyeli a picit. Szülőként alvó babát nem szívesen ébreszt fel az ember, de ha a kicsinél nem csak egy rövid szundiról van szó, a biztonsága érdekében érdemes megtenni. Hazaérkezve pedig az utazásról az álmos babát érdemes bevinni egy elsötétített szobába, majd a kiságyba fektetni, hogy minél előbb elaludhasson.
(VIA)
Kapcsolódó írásaink: