Egyéb

Ezt a 10 kérdést minden szülőnek fel kell tennie magának a pszichológus szerint

A szakember szerint ha ezt tisztázzuk magunkban, az sokat segít a megfelelő út megtalálásában.
2022. Augusztus 20.
A jó szülő-gyerek kapcsolat érdekében ezt tisztáznunk kell (Fotó: Getty Images)

Timothy Carey klinikai pszichológus a Psychology Today oldalon megjelent cikkében gyűjtött össze 10 gyermeknevelési tippet, amelyeket kérdésként fogalmazott meg, hogy így segítse átgondolni a következőket.

1. A gyereknevelés prioritás?

Mennyire tartod a gyereknevelést a legfontosabb feladatodnak? A gyereknevelés olyasmi, amire időt szánsz, vagy rendszeresen “kispadra kerül”, miközben más dolgokkal foglalkozol, mint például a munkahelyi kötelezettségek, az edzőterembe járás, vagy egy hétvége a barátokkal? Mennyire változott meg az életed a szülővé válás után, vagy a gyermeknevelés olyasvalami, ami beleilleszkedett abba az életbe, amelyet a szülővé válás előtt teremtettél?

2. Melyek a szülői céljaid?

Mit szeretnél elérni szülőként? 30 év múlva milyen emlékeket szeretnél megőrizni a “mostról”, és a gyerekeiddel töltött időről? Milyen emlékeket szeretnél a gyermekeidnek? Számos szülői program fektet nagy hangsúlyt a gyermek viselkedésére, és arra, hogy mit tehetnek a szülők ennek a viselkedésnek a formálására vagy irányítására. Mi a helyzet a saját viselkedéseddel? Mennyi időt töltesz azzal, hogy az a szülő legyél, aki lenni szeretnél?

3. Milyen gyakran engeded őket maguknak lenni?

Hagyni őket maguknak lenni, nem jelenti feltétlenül azt, mint figyelmen kívül hagyni vagy egyedül hagyni őket. Milyen mértékben adsz teret a gyermekeidnek a tanuláshoz, a növekedéshez, a fejlődéshez és önmaguk megismeréséhez? Az általad nevelt fiatalok megválaszthatják, hogy milyen ruhát viseljenek? Dönthetnek-e saját maguk arról, hogy mennyi ételt tesznek a tányérjukra az általad biztosított lehetőségek közül? Mi alapján dől el, mikor van az alvás ideje? Ha egy hangrögzítőt hagynának a házadban egy napra, mit hallanának? A gyermekeddel folytatott kommunikációdat utasítások és parancsok jellemzik, vagy az intrika benyomását közvetíted, és csodálkoznál a személyen, akivé a szemed előtt válsz?

4. Milyen erős a kapcsolatotok?

Milyen gyakran töltöd az időt azzal, hogy csak úgy vagytok és szórakoztok a gyerekeiddel? Vannak olyan tevékenységek, amelyeket mindannyian élvezetesnek tartotok, amelyeket rendszeresen csináltok együtt? Szívesen töltitek együtt az időtöket? Amikor nehézségek adódnak, és nehézségek mindig lesznek, a nehézségek megoldásának képessége nagyon is függhet a kapcsolatotok erősségétől.

5. Beismered, ha tévedsz?

Senki sem csinál mindig mindent jól. Sok gyereknek van erős igazságérzete. Hogyan kezeled azokat a helyzeteket, amikor valamit rosszul csinálsz? Úgy gondolod, hogy szülőként fontos, hogy ne mutass gyengeséget, és ne ismerd el, ha tévedtél? Mit tanulhatnak a gyermekeid ennek a meggyőződésnek a kifejezéséből?

6. Olyan tulajdonságokat tükrözöl, amiket szeretnél, hogy a gyermekeid értékeljenek?

Értékeled az együttműködést? Ha igen, milyen gyakran működsz együtt a gyermekeddel olyan dolgokban, amelyekben szeretnének együttműködni? Értékeled az őszinteséget? Őszinte vagy a gyerekeiddel? Úgy tűnik, hogy a gyerekek sokkal többet tanulnak abból, amilyen emberek vagyunk, mint abból, amit közvetlenül meg akarunk tanítani nekik. Ha valamilyen terv rosszul sül el, mit látnak a gyermekeid, hogy reagálsz?

7. Mennyire ismered a gyerekeidet?

Tudod, hogy mit szeretnek és mit nem? Vannak-e céljaik, amelyek fontosak a számukra? Hogyan töltitek együtt az időt? Megbeszéled velük a dolgokat, és kikéred az ötleteiket, véleményüket? Az embereknek a kezdetektől vannak preferenciáik azt illetően, hogy mit szeretnek, és ezek a preferenciák idővel bővülhetnek és kifinomultabbá válhatnak. A preferenciák az új tapasztalatokkal is változhatnak. Előfordult már, hogy azt mondtad a gyerekednek: “De mindig is szeretted X-et.”? Mennyire tudsz lépést tartani a prioritásaival, és azzal, hogy miket értékel?

8. Milyen gyakran teszel fel kérdéseket ahelyett, hogy utasításokat adsz?

A rutin szülő-gyerek kommunikáció során természetesen van helye a kérdéseknek és az utasításoknak egyaránt. Ha azonban megfigyeled, előfordulhat, hogy az általad adott utasítások aránya messze meghaladja a kérdések mennyiségét. Számtalan lehetőség van, hogy inkább kérdezd a gyerekeket. Például ahelyett, hogy azt mondod neki, hogy vegye fel a kabátját, mielőtt elhagyjátok a házat, inkább kérdezd meg, hogy felvett-e mindent, amire szükség van, mielőtt kimentek. A kérdések olyan módon ösztönzik a gyerekeket, hogy elgondolkodjanak a dolgokról, ahogyan az utasítások nem.

9. Mennyit szórakoztok együtt a gyerekeiddel?

A mindennapi hajtásban beleragadhatunk a rutinokba, a határidőkbe és találkozókba, és elfeledkezhetünk arról, hogy kellő figyelmet fordítsunk azokra az emberekre, akikkel együtt építjük az életünket. Milyen gyakran nevettek egy jót együtt a gyerekeiddel? Szoktatok együtt szórakoztató dolgokat csinálni? Közösen játszani este, ahelyett, hogy feladatokat végeznél el? Ezek mind olyan dolgok, amikre a gyerekek később is szívesen emlékeznek majd vissza.

10. Mit tapasztal a gyermeked belőled?

Ha azon gondolkodnál, hogy mit tapasztal a gyermeked a világból, mit gondolnál, hogyan látja a családotok életét? Ezt persze biztosan soha nem lehet tudni, de hasznos gyakorlat lehet. A gyermekeid mindennapjait a közelség, a beszélgetések, a csapatmunka, az együttérzés jellemzik? Vagy az lenne inkább a tapasztalatuk, hogy irányítják, utasítják őket? Szigorúnak írnának lenne? Azt akarod, hogy ilyennek lássanak? Mit szeretnél, mit gondoljanak rólad? Azok a tapasztalások, amiket naponta mutatsz nekik, összhangban vannak azzal, amit szeretnél, hogy átéljenek?

Forrás: psychologytoday.com