Gyerek

Egy új kutatás szerint a társasjátékok segíthetnek a fiatalabb gyerekeknek fejleszteni a matematikai készségeiket

Egy új tanulmány szerint a társasjátékozás segítheti a matematikai készségek fejlődését is a gyerekeknél.
2023. Július 22.
társasozó család
(Kép forrása: Getty Images)

A szám-alapú játékok javíthatják a számlálás képességét, az összeadást és annak a felismerését, hogy az egyik szám magasabb-e a másiknál, állapította meg egy új kutatás – számolt be róla a Forbes.com.

„A társasjátékok erősítik a fiatal gyerekek matematikai képességeit” – idézi a portál Dr. Jaime Balladares-t, a Chilei Pápai Katolikus Egyetemtől (Pontificia Universidad Católica de Chile), aki az Early Years folyóiratban publikált tanulmány vezető szerzője.

„A társasjátékok használata olyan stratégiának tekinthető, amely potenciálisan hatással lehet az alapvető és összetett matematikai készségekre” – tette hozzá.

A kutatók 19 tanulmányt vizsgáltak meg, amelyekben 3-9 éves gyerekek vettek részt speciális társasjáték alkalmakon, amelyeket tanárok, szülők és terapeuták vezettek.

Az áttekintésben vizsgált számos tanulmányban használtak „kígyók és létrák” („csúszdák és létrák”) társasjátékot, míg a többi tesztelt játék között olyanok is voltak, mint a The Great Race, a 100 House és a Gem Heroes címűek.

Egyes tanulmányok során a gyerekeket olyan kategóriákba osztották, mint akik játszanak számalapú játékokat és akik nem, míg más tanulmányokban a gyerekeket különböző játékokhoz osztották be, például dominójátékhoz, amelyek inkább színalapúak, mint számalapúak.

A résztvevő gyerekeket ezután négy kulcsfontosságú matematikai készség alapján értékelték: alapvető számtani kompetencia, mint például a számok megnevezésének képessége; alapvető számmegértés, például annak ismerete, hogy az egyik szám nagyobb, mint a másik; mélyebb számmegértés, ahol tudnak összeadni és kivonni, és a matematikai érdeklődés.

A társasjátékokkal játszó gyerekek matematikai készségei jelentősen javultak az elemzett feladatok több mint felénél (52 százalék). Az esetek csaknem harmadában (32 százalék) pedig jobb eredményeket értek el azok a gyerekek, akik társasjátékkal játszottak, mint azok, akik nem.

A dominót vizsgáló tanulmányban például a numerikus, számalapú dominót játszó tanulók gyorsabban teljesítettek egy összehasonlító feladatot, mint a színalapú dominót játszók. Egy másik tanulmány kimutatta, hogy a kígyók és létrák egy változatát játszó gyerekek javulást mutattak a körök számlálásában, a számok azonosításában és összeadásában, valamint nagyobb érdeklődést is mutattak a matematika iránt.

Dr. Balladares elmondta: „A társasjátékok könnyen adaptálhatók a matematikai készségekhez vagy más területekhez kapcsolódó tanulásicélokhoz”.