A saját tablet nagy mérföldkő volt az életünkben, még úgy is, hogy előtte is volt már a gyerek kezében telefon, tablet. Mondhatnám, hogy csak az iskola miatt kapott saját tabletet (több órán is tervszerűen, rendszeresen használták szuper feladatokkal), de nem lenne igaz: rettentően vágyott rá, nagyon szeretett volna játszani olyasmikkel, amiket az osztálytársainál vagy nagyobb barátainál látott. Az, hogy hasznos eszközöket kaptunk a tanuláshoz az iskolától, felpörgette a folyamatot.

(Kép forrása: Getty Images)
Közös játék a távolból
Ami szülőként a legijesztőbb abban, hogy tableten online játékokat játszik a gyerek, az sokszor egyben a legszórakoztatóbb is: nagyon viccesek és cukik tudnak lenni, amikor többen video- vagy hanghívásban összekapcsolódva játszanak ugyanazzal a játékkal. És igen, van olyan is, hogy nem viccesek, hanem leteremtik vagy épp kinevetik egymást.
Szóval egyértelmű, hogy szigorú szabályokra van szükség a telefon- és tablethasználatot illetően – olyasmikre, amiket mi magunk is csak most tanulunk. Olyan szülői feladatokat jelent mindennek a szabályozása és támogatása, amikre nincs mintánk, amiket nem láttunk a szüleinktől, hogyan kell csinálni, amiket sokszor nekünk magunknak kell kitalálni, hogyan kell jól csinálni – és nem biztos, hogy elsőre sikerül. Ráadásul ez egy olyan téma, amiről mindenkinek van véleménye, és ez a legtöbbször az, hogy ő bizony jobban csinálja. A mostani listával egyáltalán nem ez a cél, hanem az, hogy ötleteket adjon, inspiráljon, elgondolkodtasson. Nem kell pontosan ugyanígy csinálnod. Lehet, hogy nálatok máshová kell helyezni a hangsúlyt, másképp működtök, és ez teljesen rendben van. Használd a tippeket inspirációként, és alakítsd ki a saját szabályaitokat.
Amit a gyereknek fontos tudni, amikor tabletet/telefont kap
Attól függően, hogy mit engedtek meg neki, mihez fér hozzá, a gyerek rászabadulhat a videós felületekre, internetes játékokra, chatalkalmazásokra. Szerintem ez egy jó kezdőcsomag ahhoz, hogy biztonságosan használja a tabletjét, telefonját.
1. Az életkori korlátozás fontos
Végigmentünk a lehetséges beállításokon, és mindenhol beállítottuk a gyerek életkorának megfelelő korlátozásokat. És el is magyaráztuk neki, hogy a neten rengeteg olyan tartalom van vagy lehet, ami nem gyerekeknek való. Mert felzaklathatja, megijesztheti – van, ami egy felnőttnek vicces lehet, de a gyerekek még egészen máshogy értékelik. És fontos, hogy a beállításoknak köszönhetően alapvetően nem kerülhet ilyesmi elé, de előfordulhat, hogy valami mégis átcsúszik a szűrőn, ami számára ijesztő, zavaró – ilyenkor mindig forduljon hozzánk. Nem kell attól tartania, hogy leszidnánk, megbüntetnénk, sokkal fontosabb, hogy nyugodtan mesélje el, ha valami számára zavarót látott, beszéljünk róla, beszéljük meg.
2. Idegennel nincs csevegés
Amikor tabletet kapott, erre nem is igazán volt még lehetősége, nem volt olyan felületeken, ahol idegenekkel kapcsolatba kerülhetett volna. De később, egyes online játékokban már lett lehetőség csevegni másokkal – de mi azt kértük, hogy ezt ne tegye. A csevegés maradjon meg a barátainak, ezeken a felületeken se vegye fel a kapcsolatot idegennel.
3. Személyes adatot soha, senkinek
A fentiek értelmében és a a letöltések korlátozásával nem nagyon kerülhet olyan helyzetbe, hogy bárki személyes adatot kérjen tőle, de úgy gondoltuk, fontos, hogy tisztában legyen azzal, hogy ha bármikor mégis ilyesmi történik, az nem oké. Hogy soha, senki idegennek ne mesélje el a neten (és amúgy a sem), hol lakik, hova jár iskolába, semmilyen személyes infót vagy adatot megadni, fotót küldeni nem oké – és ha bárki ilyesmit kér tőle, azonnal szóljon. Ahogy kéretlen, ismeretlen feladótól származó üzeneteket sem ajánlott megnyitni, a benne lévő linkre kattintani pedig különösen nem.
4. Nincs titkolózás
Megállapodtunk abban is, hogy nincsenek titkos jelszavak részéről, a tablet, telefon „transzparens”, vagyis belenézhetünk. Nem szoktuk az üzeneteit nézegetni, de ha úgy éreznénk bármilyen okból, hogy szükséges, belenéznénk. És úgy alakult, hogy a netezés és a közös játék általában az otthoni közös térben zajlik, vagy nyitott szobaajtónál, nem elbújva, csukott ajtók mögött. Nem hallgatózom, de hallom, hogyan beszélnek egymással (és igen, néha beleszólok, ha olyasmit hallok, ami miatt szerintem szólni kell), kivel játszik, mivel játszanak. Nem minden egyes pillanatban, de az idő nagy részében. Nem áltatom magam azzal, hogy a rendszer tökéletesen működik – igyekszünk jól csinálni, ha úgy érezzük, valamit elszúrtunk, arról beszélünk, és folyamatosan alakítjuk a dolgokat úgy, ahogy szükségesnek érezzük.
5. Egymás bántása nem oké
Egymás cikizése, kinevetése sem „élőben”, sem online nem elfogadható – ez egy nagyon fontos szabályunk. Úgy érzem, nagyon sokat kell erről beszélni, mert a gyerekek amúgy sem mindig érzik ebben a határokat, az online kommunikációban pedig még kevésbé. Egészen más terep, mint amiben mi nőttünk fel, és időbe telik nekik megtanulni, hogyan kommunikáljanak ezen a felületen is kedvesen, empátiával. Hiszen jóval kevésbé érződik a mondataik súlya, mint amikor azt szemtől szembe mondják a másiknak. Gondoljunk csak bele, hány felnőtt kommentel gyalázatos stílusban. Olyan jó lenne, ha a gyerekeink már éreznék azt, hogy ez elfogadhatatlan. Ennek a megértetése számomra nagyon fontos feladat, és csak remélni tudom, hogy jól csinálom, hogy olyan felnőtt lesz a gyerekemből, aki sem online, sem offline nem bánt, nem húz le másokat, és vele sem történik meg ez. Vagy ha mégis, akkor tud segítséget kérni, tudni fogja, hogy itt vagyunk, számíthat ránk, mindent megteszünk, hogy segítsünk neki.

(Fotó: Getty Images)
A gyerektől is lehet tanulni
Na de evezzünk egy kicsit vidámabb vizekre: én is tanultam jó néhány dolgot, miközben a gyerekemet igyekeztem megismertetni a tablethasználat és az online jelenlét rejtelmeivel. Nézzük, mik ezek.
Pötyögjek könnyedén
Volt néhány nagyon egyszerű „technikai trükk”, amit a gyerekem mutatott meg – például hogy hogyan lehet sokkal gyorsabban gépelni a tableten, mint ahogy én csináltam. Az ékezetes betűk előhívása egyetlen gyors mozdulattal az, amire konkrétan emlékszem, de tudom, hogy ezen kívül is volt még egy-két gyakorlati apróság, amivel meglepett.
Legyek nyitott a szlengre
Kimondottan szórakoztat, amikor számomra idegen kifejezések kerülnek elő, és megkérem, hogy magyarázza el nekem őket. Vicces a szemforgatás, amit ilyenkor kapok (hogy lehet ezt nem tudni!?!), és tetszik, ahogy igyekszik körülírni, megfogalmazni, milyen helyzetekben értelemben használják az adott kifejezést.
Tanítsam az algoritmust
Együtt tapasztaltuk ki, hogy a legtöbb felületen, ha ügyes vagyok, elérhetem, hogy számomra releváns tartalmakkal találkozzak. Nem is kell nagyon trükközni érte, csak tudatosan használni – és külön accountot használni, hogy ne a tizenéves gyerekem érdeklődési köre határozza meg, mi kerül elém.
Tartsak mértéket
A gyerek telefonozási szokásai komoly tükröt tartottak nekem is. Rá kellett jönnöm, hogy ha azt szeretném, hogy ne lógjon állandóan a telefonján, nekem ugyanúgy korlátoznom kell magamat, és tudatosnak lenni abban, mikor, mennyit nézegetem. Mert nem jó úgy tiltani, képernyőidőt korlátozni, hogy közben nekem is folyamatosan ott a kezemben a készülék.
Az ELTE Alfa Generáció Labornál pszichológusok, biológusok, informatikusok és más kreatív szakemberek foglalkoznak azzal az alapkérdéssel, hogy a digitális eszközök használata hogyan befolyásolja a gyerekek fejlődését. Közérthető kutatási eredményeiket és egyéb hasznos ajánlásaikat honlapjukon és közösségi oldalaikon is elérhetővé teszik a szülők és további érdeklődők számára, hogy ezzel is támogatást nyújtsanak a tudatos nevelés útján. Emellett Alfi néven egy gyerekbarát, tudományos alapokon nyugvó applikációcsomagot is fejlesztettek.