Kamasz

Hogy lehet csökkenteni az iskolai szorongást a gyereknél?

Milyen módszerekkel segíthetünk a gyermekünknek leküzdeni az iskolai feladatokkal, kihívásokkal járó szorongást?
2022. Szeptember 22.
szorongókamasz

Az nlc.hu Szülőszervíz podcast műsorának legutóbbi adásában Orosz Györgyivel, a Hősök Tere Alapítvány alapítójával és Szigeti Réka gyermekpszichológussal, a Sulinyugi szakmai vezetőjével beszélgetett Mellik Éva újságíró a tanulással összefüggő stressz és szorongás csökkentéséről a gyerekeknél. Mit tanácsolnak a szakemberek a szülőknek?

Arról, hogy milyen tünetek jelentkezhetnek, hogy miről ismerhetjük fel a szorongást, Szigeti Réka többek között beszélt arról, hogy minél kisebb a gyerek, annál szomatikusabban éli meg a szorongást, amikor még nem tudja még megfelelően szavakba önteni. Ez szülőként például úgy vehetjük észre, hogy olyan fájdalmai vannak, mint a fejfájás, a hasfájás, vagy nem tud aludni – ezek nem egyszer-egyszer jelentkeznek, hanem elhúzódnak napokig, hetekig.

Orosz Györgyi pedig azt hangsúlyozta, hogy fontos tudnunk, hogy mikor nyugodt a gyerek, például amikor tudja, hogy mit csinál, és az a komfortzónáján belül van. Akkor kezdődhet valamilyen probléma, amikor valamit olyan vár rá, amit még nem csinált, vagy ha csinálta már, de kudarc érte – ekkor kezdhet el kialakulni stressz.

A szakértők szerint a gyerek kommunikációjában pedig felhívhatja erre például, ha úgy beszél a tanulmányokról, hogy „Ez hülyeség!/Miért kell ilyet tanulni?/Hülye a tanár?”, amivel azt fejezheti ki, hogy valamilyen rossz érzés vagy élmény érte, amit ő ilyen módon tud megfogalmazni. De szintén intő jel lehet, ha arról beszél, hogy valamivel nem akar foglalkozni, hogy „ő csak ilyet tud csinálni”, vagy hogy „ő ezt úgysem tudja megcsinálni”.

De jel lehet az is, ha a gyerek még többet van fent éjszaka, mert emészti magát, míg más kifelé mutatja a szorongását, zsémbes, hisztis lesz, mindenen megsértődik, felcsattan.

A szakemberek beszéltek konkrét módszerekről is, amivel segíteni lehet megnyugodni a gyereknek, mint például:

  • a hasi légzés módszere
  • a progresszív izmok ellazításán alapuló relaxáció
  • annak a tudatosítása, hogy egy kis stressz jó, mert az izgatott állapot segíthet felkészülni, és éppen ezért ne teljesen megnyugtatni akarjuk ilyenkor őt, hanem eddig az izgatott állapotig
  • fontos azonosulnunk a gyerekkel, elmondani neki, hogy velünk is történt már ilyen, megértjük az érzéseit, és rendben van, hogy izgul
  • az iskolában és otthon is alkalmazható módszerek közül a firkálást is javasolták az adásban, ami segíthet egy kicsit levezetni a stresszt, akár egy nagydolgozat előtt, egy külön lapra firkálva
  • ha tudjuk azt, hogy mi az, ami szorongást szokott okoz a gyermeknek – például egy új dolog, vagy egy olyan, amiben korábban kudarc érte – arra készüljünk fel, előre beszéljünk vele, hogy az adott dolog lehet, hogy fogja hozni a szorongást

Az adásban szóba került az is, hogy azok a szülők, akik maguk is szoronganak, hajlamosak lehetnek inkább kimenteni a gyerekeket a szorongató helyzetekből, de ez inkább elkerülés, így, ha a gyermek mégis egy olyan helyzetbe kerül, lehet hogy nem fog tudni megbirkózni vele. Helyette inkább segítsük azokkal az eszközökkel, amikkel meg tudja haladni az adott feladatot.

A Szülőszervíz podcast adásában a szakemberek további jelekről is beszéltek, amelyek felhívhatják a szülők figyelmét arra, hogy a gyermek ideges, stresszes, és további részletes tanácsokat is adnak ezeknek a helyzeteknek a kezelésére. A teljes adást ezen a linken éred el.

Nyitókép forrása: Getty Images

Forrás: nlc.hu