A szakemberek 70 olyan génvariánst azonosítottak, amely nagyban befolyásolja azt, hogy milyen iskolai végzettség szerepel az önéletrajzunkban. Ennek ellenére a tudósok azt is hangsúlyozták, hogy a gének csak részben játszanak szerepet a végzettségünk tekintetében: inkább a környezeti tényezők azok, amelyek hatással vannak az emberre e téren.
„Egy ideje már átlátjuk azt, hogy a környezeti tényezők sokkal inkább hatással vannak az eredményeinkre, mint a genetikai tényezők. Ráadásul egy-egy génvaráció nem közvetlenül befolyásolja az oktatás minőségét” – mondja a kutatást vezető Daniel Benjamin, a Los Angeles-i központú University of Southern California adjunktusa.
A tudós szerint az iskolai végzettséghez köthető gének egy sor biológiai tényezőre hatással lehetnek, ami később pszichológiai szempontból fontos tényezővé válik, ami a kognitív teljesítményt befolyásolja. Mindez az agy korai fejlődése szempontjából fontos körülmény.
Ezzel együtt egyértelmű, hogy ezek a tényezők leginkább a külső körülményekkel összhangban működnek, mivel a környezeti hatások jobban befolyásolják a végeredményt.
A kutatás során több mint 300 ezer felnőtt génállományát vizsgálták 15 különböző országból, amit aztán egy 100 ezer fős brit adatbank eredményeivel s összevetettek, és hasonló konklúzióra jutottak.
A Nature című szakfolyóiratban publikált kutatás szerint további kutatásokra van szükség ahhoz, hogy ezeknek az összefüggéseknek a tágabb dimenzióit is megértse a tudomány.
Kapcsolódó cikkeink:
Forrás: Medipress