Baba

A számfogalom kialakulása és fejlesztése gyerekeknél

A gyermeki agy fogékony a számokra. A számolási képességek ezzel együtt csak lassan fejlődnek ki.
2018. Szeptember 17.
A számfogalom kialakulása és fejlesztése gyerekeknél

A gyerekek számtani tudásáról, illetve ennek fejlődéséről a XX. század második felében Jean Piaget svájci pszichológus elmélete szerint gondolkodtak szerte a világban, mára azonban sok ponton korrigálták ezt, mely változtatások lényegét egyszerűsítve úgy foglalhatjuk össze, hogy a gyermekek életében számos matematikai képesség már jóval korábban megmutatkozik, mint régebben hitték.Használd a baba fejlődése kalkulátorunkat, hogy nyomon tudd követni kisbabád fejlődését!

A számmegmaradás képességére például már 2 éves korban is láttak példákat: vagyis ha két sorban tárgyakat helyeznek a gyerekek elé, ők akkor is ki tudják választani (szavak nélkül, odanyúlva), amelyik több elemből áll, ha a sorokat pontosan ugyanolyan hosszúságúakká rendezik. Illetve már iskolás koruk előtt is magabiztosan közelíthetnek a háromjegyű számokhoz (a mai elméletek szerint azért is, mert rengeteg többjegyű szám van ma a gyerekek környezetében az árcímkéktől a házszámokon át a telefonszámokig).

Egyről a kettőre

Mindez persze egyáltalán nem jelenti, hogy iskolás kor alatt komplex matematikai feladatok megoldását kellene elvárnunk gyermekünktől: a fenti példák csak a gyermeki agy erőteljes fogékonyságát mutatják a számokkal kapcsolatban, de ettől még a számfogalom megértése és a számolás csak nagyon lassan és fokozatosan telepszik meg a gondolkodásban.Attól még például, hogy a gyerekek két-háromévesen kimondják a számok neveit, vagy elszámolnak (sokszor egy mondóka mintáját követve) egytől tízig, távolról sem biztos, hogy ténylegesen tudnak számolni – az ilyen cselekvés inkább a nyelvi fejlődésüket példázza. A helyesen kimondott számokhoz ugyanis a megfelelő mennyiségeket is társítaniuk kell tudni, hogy számolásról beszélhessünk.A számfogalom megértésének csírái általában 2 és fél – 3 éves kor között jelennek meg. Először az “egy” és a “több mint egy” között tesznek különbséget (de csak így, nem komplexebb módon: vagyis nem, mondjuk, “három” és “nyolc” között), majd általánosságban hároméves kor táján egytől háromig, kicsivel később pedig már egytől tízig is elszámolhatnak – bár ekkor még, mint fentebb már utaltunk rá, igen gyakran egyszerűen emlékezetből teszik.

Keskeny pohár, öblös pohár

Négyéves korra a gyerekek többnyire már pontosan meg tudnak számolni legalább öt tárgyat, illetve tisztában vannak vele, hogyan kapcsolódnak a számok, a mennyiségek a környezetük tárgyaihoz. Felismerik a leírt számokat (legalább 1-től 5-ig), és helyes növekvő sorrendbe is tudják rakni ezeket, helyesen tudnak elszámolni egytől tízig, és megértik a mennyiséggel és mérettel kapcsolatos alapvető fogalmakat (több, kevesebb, nagyobb, kisebb).Csekélyebb mennyiségek esetén pontosan fel tudják mérni ezeket: vagyis ha például négy játékállatot teszünk eléjük, akkor valóban négynek számolják – de a számállandóssággal még ekkor is akadhatnak problémáik, ami teljesen természetes az iskola előtti életszakaszban: a dolgok külső megjelenése ugyanis ekkor még jóval többet nyom a latban a számukra. Klasszikus példa erre, amikor egy deci gyümölcslevet egy magas keskeny, illetve egy alacsonyabb, de öblösebb pohárban is felkínálnak nekik: mivel a magasabban az ital többnek látszik, a gyerekek szinte mindig azt fogják választani (és tegyük hozzá, hogy ugyanezek a látszatok még felnőtt embereket is össze tudnak zavarni).A számolási képességek fejlesztése, a gyerekek számok iránt megmutatkozó kíváncsiságának felkeltése érdekében már egyéves kortól minél gyakrabban mutassuk meg nekik, hogyan használjuk a számokat: nevezzük meg a számokat, illetve számoljunk is előttük (például ha kakaót kérnek, akkor mutassuk és mondjuk nekik, ahogy egy vagy két kanálnyit adagolunk a pohárba). Jó, ha minél többfajta könnyen számolható tárggyal (kulcsokkal, labdákkal, üvegekkel, kockákkal) mutatjuk meg nekik, hogyan lehet számolni: rendezzük például sorba vagy rakjuk dobozokba ezeket.De lényegében mindent érdemes együtt számolni velük: a lépéseket (mondjuk, az ajtótól a postaládáig), a gombokat a kabáton, a képeken látható állatokat – és így tovább. A számolós mondókák vagy olyan mesék, amelyekben szerepet kap a számolás, szintén igen sokat számíthatnak ebben a folyamatban. Miközben pedig így teszünk, ne zavarjon minket, ha gyermekünk kezdetben gyakran téveszt a számsorban vagy a számolásban: csupán arra koncentráljunk, hogy felkeltsük az érdeklődését.A képen Fisher-Price tanuló almácska látható.Kapcsolódó cikkeink a gyermek fejlődése témában: