Kamasz

Felvételizik a gyerekem, és rettentően izgul, hogyan segítsek neki?

Fontos lenne, hogy a felvételin a lehető legjobban teljesítsen a gyerek, de izgul, szorong miatta? Szakértők segítenek, mit lehet ilyenkor tenni.
2024. Január 17.
Kislány vizsgázik, dolgozatot ír, aggódik, izgul
Fotó: Getty Images

A legtöbb gyerek életében a felvételi az első igazán komoly, nagy téttel bíró iskolai megmérettetés. Ami ráadásul egészen másféle képességeket, tudást és vizsgatechnikai jártasságot igényel, mint ahogy eddig tanultak, feleltek vagy épp dolgozatot írtak az iskolában. Nem csoda, ha még az egyébként nem izgulós gyerekek sem tudják könnyedén venni ezt a helyzetet! (Ráadásul nekünk, szülőknek sem könnyű higgadtnak maradni, hiszen meg vagyunk győződve arról, hogy rengeteg múlik a középiskolai felvételi eredményén – még ha ez nem is feltétlenül van így, van nem olyan feketén-fehéren, mint ahogy gondoljuk.)

Idén január 20-án írják a központi felvételit a gyerekek – hatalmas változtatásokra addig már nincs idő. Ám szakértőink segítségével összeszedtünk jó néhány hasznos gondolatot és egyszerűen alkalmazható segítő praktikát, amivel hozzájárulhatunk ahhoz, hogy a gyerekünk a lehető legjobban teljesítsen a vizsgákon.

Beszélgess vele!

Vannak gyerekek, akik nem általában a vizsgahelyzettől, hanem konkrétan ettől a vizsgától, a felvételitől, és annak vélt hatalmas tétjétől szoronganak, mint például Kriszti fia, Andor. „A városunk jó nevű, kiemelkedő elitgimnáziumát célozta meg a fiam, és meg is vannak hozzá mind a jegyei, mind a képességei. Jól tanul, szorgalmas, jó esélye van, hogy bekerül a vágyott iskolába, ő mégis szörnyen izgul. Úgy érzi, ha nem sikerül ide felvételt nyernie, az igazi katasztrófa, pedig több jó iskola is van még a városban, amelyeket szintén megjelöltünk. Próbálom nyugtatni, de nem könnyű, és félek, hogy ez a stressz a teljesítményére is rányomja a bélyegét.”

Bizony könnyű belehajtani magunkat abba a gondolkodásba, hogy csakis az egyetlen eltervezett cél elérése lehet a megfelelő eredmény – pedig ez egyáltalán nem így van. Hogy hogyan lehet erről ügyesen beszélgetni a gyerekkel, abban Ács Noémi gyógypedagógus gondolatai segíthetnek.

„Évek óta segítek gyerekeknek felkészülni, a felvételire, ha szüleik felkérnek erre. Ennek során három gondolatot igyekszem tudatosítani bennük folyamatosan. Először is azt, hogy a felvételi egy nem épp igazságos és megfelelő megmérettetés, de túl kell lenni rajta, meg kell csinálni. (Olyan és annyi feladatot kell a vizsga során megoldaniuk, amire, ha mi, felnőttek kicsit okosabbak lennénk, nem kényszerítenénk őket.) Ennél is fontosabb gondolat szerintem az, hogy aki azért időt szánt a felkészülésre, az be is fog jutni a középiskolába. Előfordulhat, hogy nem az elsőként megjelölt helyre, de lehet, hogy éppen ezzel jár hosszútávon jól. Olyan sokszínű ma már az iskolák kínálata, és néha jó, ha nem az első álmunk teljesül. S végül megpróbálom tudatosítani bennük, hogy a többiek éppen úgy izgulnak, és 99 százalékuk éppen úgy elront majd jó pár választ, mint ők. Persze van körülbelül 1 százalék, aki hibátlan felvételit ír, de ha csak nekik lenne helyük a középfokú oktatásban, akkor az ilyen iskolák nagy részét be kellene zárni. Tehát nyugi!”

Stresszcsökkentő trükkök

Van olyan gyerek, akit a vizsgahelyzet felpörget, de többen vannak olyanok, akik bizony nem tudják ilyenkor kihozni magukból a maximumot: leblokkolnak, lelassulnak, elbizonytalanodnak. Akiknek minden egyes dolgozat vagy felelés hatalmas stressz, annak egy felvételi bizony különösen nehéz – ahogy például Szilvia kislányának is. „Kriszti mindig is jó tanuló volt, könnyen ment neki a tanulás, otthon bármit kérdeztem tőle dolgozatok előtt, mindenre tudta a választ. Ám főleg a témazárók, évfolyamdolgozatok előtt annyira bestresszel, hogy sok hibát vét figyelmetlenségből. A röpdolgozatai gyakran hibátlanok, ám a nagyobb téttel bíró, előre bejelentett dolgozatoknál mintha nem tudna az izgulástól koncentrálni, és nem tudom, hogyan segíthetnék neki.”

A stressz valóban komoly problémát okozhat vizsgahelyzetekben, hogy miért, arról dr. Simon Katalin kineziológus, Bach-virágterapeuta és -oktató mesél. „A stressz elviszi a gondolkodási funkcióktól az energiát, stressz hatására egyszerűen kevésbé hatékonyan működik a gondolkodásunk. Ezért van az, hogy otthon jól megy a gyereknek a tananyag felidézése, de éles helyzetben kevésbé jól teljesít.” Stressz hatására a tudatos gondolkodási funkciók csökkennek, mert átveszi az irányítást az agynak az a része, amely az „üss vagy fuss”-reakcióért felelős. Hogy mit érez ebből vizsgahelyzetben a gyerek? Kevésbé tud koncentrálni, lassul a gondolkodása, felerősödnek a negatív gondolatai, csökken a kreativitása, nehezebben hoz döntést, bizonytalanabb, nem tudja felidézni akár azt sem, amit tegnap még egészen biztosan tudott. Ezért fontos, hogy már a tanulás folyamatában is, de főként a vizsga előtt és alatt is minél jobban csökkentsük a stressz negatív hatásait – és ebben dr. Simon Katalin tanácsai nagyon sokat segíthetnek.

Dr. Simon Katalin kineziológus, Bach-virágterapeuta

Dr. Simon Katalin kineziológus, Bach-virágterapeuta

1. Aludni tessék!

Amit a gyerek a vizsga előtti napig nem tanult meg, azt már péntek este sem fogja. Legjobb ezt az estét már teljesen kivenni a tanulásból, lazulni, sétálni, pihenni, és ami a legfontosabb: időben lefeküdni aludni. Ha elengedjük kicsit a görcsös tanulást vagy tanulni akarást, könnyebb lesz visszahívni a régebben megtanult dolgokat.

2. Programozd a sikert!

A kineziológiában alkalmazott jövőprogramozás módszer egy vizualizáció, amit a vizsgastressz oldására is bevethetünk. Fogja meg a gyerek a homlokát ( vagy ha jól esik neki, a szülő is tarthatja, simítsa a tenyerét a gyerek homlokára), és képzelje el magát a vizsgahelyzetben. Mesélje is el mindezt, arra koncentrálva, hogy érzi magát. Ha negatív érzései vannak, akkor a belső képeket alakítsa át pozitívvá: például ha azt látja, hogy leblokkol, akkor képzelje el, lássa maga előtt, ahogy eszébe jut a megoldás, jönnek a megfelelő szavak. A belső negatív képeket úgy változtassa át pozitívvá, hogy közben élje át az ezzel járó pozitív érzést is. A rossz érzéseket nem elnyomni, megtagadni kell, hanem átélni, „átlélegezni” (engedni őket, hogy megjelenjenek, miközben egyenletesen lélegzünk), majd elképzelni, ahogy minden jól alakul. Ezt a gyakorlatot a vizsgáig hátra lévő időben minden nap meg lehet csinálni – segít pozitív hozzáállást programozni a vizsgahelyzetre.

3. Energiák egyensúlyban

A szintén a kineziológiában alkalmazott Cook-csomó olyan gyakorlat, amely felébreszti az energiákat, stabilizál, segít jelen lenni a helyzetben. Így kell végezni:

  • Elöl keresztezzük az egyik lábat a másikon.
  • Ugyanezt a kezet keresztezzük elöl a másikon, és a tenyereket egymás felé fordítva kulcsoljuk össze.
  • Ha megy, befelé forgatva a kézfejeket tegyük az összekulcsolt kezeket a mellkasra.
  • A nyelvet a szájpadláson tartva lélegezzünk egyenletesen orron be, szájon ki jó néhány légzés erejéig.
  • Ezután kis terpeszben állva érintsük össze az ujjhegyeket a mellkas előtt, és lélegezzünk tovább a fenti módon, egyenletesen.

A gyakorlat a vizsgáig tanulás előtt vagy közben, esetleg esténként, és akár közvetlenül a vizsga előtt is végezhető.

Ebből a videóból könnyen elsajátítható a Cook-csomó gyakorlat.

4. A víz nagyon fontos!

A vizsga előtt is igyon a gyerek bőven vizet, és vigyen is be magával a vizsgára. Ha nem jut eszébe valami, akkor igyon a vízből – a folyadékhiány felerősíti a stressz blokkoló hatását, míg az a pár korty víz is segíthet az energiaáramlás serkentésében, és ezáltal a gondolkodás, koncentráció javításában. Ezt érdemes már a vizsgára készülés során is erősíteni a gyerekben, ha van még idő: mielőtt nekiáll tanulni, igyon vizet, és amikor úgy érzi, hogy fárad, nem megy a koncentráció, megint igyon néhány kortyot.

5. Együttműködő agyféltekék

Még egy nagyon hasznos kineziológiai gyakorlat a keresztprogramozás, ami segíthet az agyféltekék összehangolásában – bátran csináljuk otthon együtt a gyerekkel minden nap a vizsgáig.

  • Kezdjünk 6 pár keresztező érintéssel: az ellentétes oldali kezet érintsük a térdhez úgy, hogy közben keresztezzük a test középvonalát.
  • Ezután jöjjön 6 pár párhuzamos érintés: az azonos oldali kezet és térdet érintsük.
  • A végén jöhet megint 6 keresztező érintés.

A mindennapos gyakorlás mellett érdemes a vizsga napján reggel, indulás előtt is elvégezni ezt a gyakorlatot.

6. Segítenek a virágok

Nagyon sok patikában beszerezhető már a Bach-virágterápiás elsősegélycsepp vagy az azt tartalmazó pasztilla. A Bach-virágesszenciák az érzelmi blokkok, elakadások oldásában segítenek. Hozzájárulnak ahhoz, hogy olyan állapotba kerüljünk, amikor nem a problémára, hanem a megoldásra fókuszálunk. Az elsősegélycsepp egy speciális keverék, amely sokat segíthet például az izgulós gyerekeknek. Ha nagyon stresszel a gyerek, már a vizsga előtti napokban is adható neki, egyébként elég a vizsga előtti reggelen vízbe csepegtetve meginni néhány cseppet. Ezen kívül van egy kifejezetten vizsgadrukkra ajánlott keverék, amit vagy Bach-virágterápiás szakember készít el, vagy egyenként megvásárolva az összetevőket mi magunk is elkészíthetjük. Alkotói a kékgyökér (segíti az intuitív tudásra hangolódást), a bohócvirág (félelem enyhítésére jó), a vörösfenyő (az önbizalmat növeli), a fehérvirágú vadgesztenye (segíti a koncentrációt), és a békaliliom (a kommunikációt segíti, hogy ne csak visszaidézni, hanem átadni is tudja a gyerek a tanultakat). Érdemes bevenni belőle a vizsga előtti este (az elalvást is segíti), indulás előtt reggel, valamint a vizsga előtt. Akár abba a kulacsba is csepegtethetjük, amit a gyerek a vizsgára magával visz.

Szóbeli is lesz!

„Ezek a gyakorlatok hatékony segítséget nyújtanak, de önmagukban, hosszú távon nem elegendőek azoknak a gyerekeknek, akiknél rendkívül erős vizsgadrukk jelentkezik – figyelmeztet dr. Simon Katalin. – Őket érdemes például kineziológiai oldásra vinni, vagy más olyan stresszoldó, stresszcsökkentő módszert, szakembert keresni, amit vagy akit a szülő ismer, elfogad, hatékonynak tart. Az egész felkészülési folyamatot könnyebbé teheti, ha ezzel időben elkezdenek foglalkozni, ráadásul a felvételi később következő szóbeli részéről sem érdemes megfeledkezni, a megfelelő szakember igazi támaszt nyújthat az izgulós gyereknek és a szülőknek is.”