Komoly mértékben gátolni is lehet a kreatív energiák előtörését gyermekünkből, például úgy, ha az alábbi hibákat követjük el.
Nem korlátozzuk a TV, képernyő előtt eltöltött időt
A gyerekek szeretik a TV-t, hiszen számtalan olyan érdekes és szórakoztató sorozat, mese készül, ami a képernyő elé köti őket. Sajnos azonban ha folyamatosan a TV-t nézik, az károsan hathat a kreativitásra, hiszen a gyerekek ezzel az egyszerű módszerrel orvosolják, ha unatkoznak, ahelyett, hogy valamilyen izgalmas tevékenység után néznének. A agy kreativitásért felelős része így egy kicsit ellustulhat, így gátolva ennek a képességnek a fejlődését. Éppen ezért érdemes a képernyő előtt töltött időt maximum 1 órára limitálni – ebbe az okostelefon és a tablet is beletartozik -, ami abszolút gyermekeink hasznára válik majd.
“Úgy csináld, ahogy én mondtam!”
A gyerekeknél időbe telik, amíg kialakul a félelemérzet, ezért természetes, ha a szülő nagyon félti őket, és megtanítja nekik, mit hogyan csináljak, mert ő azt a módszert látja biztonságosnak. Azonban ha túlzottan óvjuk a gyerekeket, akkor hajlamosak lehetnek arra, hogy ne akarjanak eltérni a sablontól: így nem szívesen fedeznek fel és próbálnak ki új dolgokat, ami a kreativitás szempontjából hatalmas gátló tényező. A legjobb, ha egészséges határokat szabunk a gyerekeknek, és hagyjuk őket ezeken belül olyan dolgokat csinálni, amiket ők szeretnének, úgy, ahogy szeretnék.
Utasítás a kérdés helyett
Bár felnőttként nem szeretjük, hogy utasítgatnak bennünket, gyermekeinkkel hajlamosak vagyunk ezt tenni. Ilyen az “Öltözz át!”, “Így oldd meg ezt a feladatot!”, “Most takarítsd ki a szobádat!”. Ezzel csak az a probléma, hogy mi gondolkodunk a gyerekünk helyett, hogy mit, mikor és hogyan tegyen, és nem engedjük neki, hogy maga oldja meg a problémákat, a maga ideje és módja szerint. Ehelyett sokkal jobb taktika a problémamegoldás és a kreativitás fejlesztése szempontjából is, ha kérdéseket teszünk fel a gyereknek: “Hogy fogod ezt a feladatot megcsinálni?”, “Mikor fogod megoldani a leckédet, hogy időben elkészülj vele?” – azzal, hogy válaszokat ad ezekre, már foglalkozik a problémamegoldással is.Használd a baba fejlődése kalkulátorunkat, hogy nyomon tudd követni kisbabád fejlődését!
Emellett érdemes a gyerekeket arra is motiválni, hogy többféle megoldást találjanak az egyes feladatok esetében. Ösztönözzük őket arra, hogy keressenek más utat a problémák megoldásához, hogy gondolkodjanak azon, mit lehetne még tenni.
Nem adunk elég időt és teret a kreativitásnak
Főként a kisebb gyerekeknek rengeteg időre van szüksége az olyan játékokhoz, amelyek fejlesztik a képzelőerőt és a kreativitást, ezért hagyni kell őket ezekkel a dolgokkal annyit foglalatoskodni, amennyit csak lehet. A másik sarkalatos dolog a tér, ahol a kreatív energiák áramolhatnak: a gyerekek nem akkor érzik magukat jól, ha minden a helyére van téve, és rend uralkodik körülöttük, hanem hajlamosak arra, hogy szétszórjanak minden játékot, illetve a kreatív eszközöket, amikkel foglalatoskodnak. Ha nem szeretnénk, hogy az egész lakás építőkockákkal és festékekkel, papírokkal legyen tele, akkor jelöljünk ki egy játszós helyet, ahol a gyermek szétpakolhatja a dolgait, amikor játszik.
Mi mondjuk meg, mi a kreatív elfoglaltság
Nem minden gyerek szeretne zongoraleckéket venni, vagy elmenni a kézműves táborba. Ahelyett, hogy mi próbáljuk meg kitalálni, mi fejleszti kreativitás terén a gyerekünket, és beíratjuk olyan elfoglaltságokra, amit igazából nem szeretne csinálni, inkább adjunk lehetőséget arra, hogy ők válasszák ki, mivel foglalkoznának. Ha a fuvolázás helyett inkább napi 1 órát otthon építőkockázna vagy kirakósozna a gyerek, a legjobb amit tehetünk, hogy ebben támogatjuk.
(A képen a Fisher Price Mega Bloks Klasszikus építőzacskó játék látható)
Kapcsolódó cikkeink a gyermek fejlődése témában:
- Önálló játékra is szükség van
- Hagyd egyedül is játszani!
- Építőjáték: mikor milyet vegyünk a gyereknek?
- Mikor van szükség fejlesztésre egy kisgyereknél?
- Szerepjáték: tippek, ha kifogytál az ötletekből
- A legjobb retro gyermekjátékok
- A szabad játék valódi jelentése
- Mikortól igényli egy kisgyerek, hogy más gyerekekkel is játszhasson?