Létezik egy “mágikus” szám, hogy mennyi ajándékot adjunk? A romper.com portál gyerekek fejlődésével foglalkozó szakértők kérdezett meg erről, akik szerint ennél árnyaltabb dologról van szó.
Renee Cachia gyermek-, serdülő- és szülői pszichológus szerint az ajándékok számát kulturális és családi hagyományaink és várakozásaink befolyásolják, amelyek családonként eltérőek. Ha több ajándékot adunk, az nem jelent nagyobb hálát. “Fontos észben tartani, hogy a ‘túl sok ajándék’ vagy a túlajándékozás olyan társadalmi probléma, amit mi, felnőttek hoztunk létre, és a mércét az alapján határoztuk meg, hogy mire számítanak a gyermekeink” – idézi a portál Cachiat.
Mindenkinek más a költségvetése, és minden család máshogy értékeli az anyagi, kézzelfogható dolgokat a tapasztalatokkal szemben. Érdemes megbeszélni a párunkkal és a gyerekekkel, hogyan lehet a család számára a legjobban megközelíteni az ünnepeket. A következőket érdemes lehet figyelembe venni az ajándékozást illetően.
Hogyan érzékelik a gyerekek az ajándékot
A gyerekek nagyon szeretik kibontani az ajándékokat, de előfordulhat, hogy maguk az ajándékok nem okoznak hosszú távon elégedettséget, miután letépték róla a csomagolópapírt. Cachia szerint ez a gyerekek agyának fejlődésben lévő prefrontális kérgével magyarázható. “A jutalmazási kör, vagy az örömért felelős pályák az agy érzelmi limbikus rendszerében találhatók” – magyarázta, és ezért van az, hogy “az ajándékok a küszöbön álló kellemes reakciót váltanak ki: dopamin felszabadulást”.
- Kapcsolódó: Ajándékozás: tényleg a mennyiség számít?
A felnőtt prefrontális kéregben a késleltetett elégedettséget támogató funkciók – melyek gátolják az impulzivitást és átgondoltabb válaszokra ösztönöznek – teljesen kifejlődtek. A gyerekek agyában azonban még nem, ami “neurológiailag sebezhetővé teszi a gyerekeket, hogy azonnali jutalmat és örömet keressenek, amit egy csillogó, új ajándék is nyújthat” – mondta el Cachia. Az ajándék kibontásából származó azonnali elégedettség hajlamos lehet mulandó és külsődleges lenni, ami azt jelenti, hogy egy ilyen kívülről jövő vagy anyagi tárgy a rövid távú, nem a tartós elégedettség érzését nyújtja.
Ez okozhatja, hogy a túlajándékozás valójában csak fokozza a gyerekek sóvárgását a következő évben a még több ajándék után, ahelyett, hogy több boldogságot vagy hálát keltenének. Egy 2017-es tanulmány szerint a túl sok ajándék, azaz a túl sok játék egyszerre, amivel játszani lehet, rontja a kisgyerek játékának minőségét, és gátolja a kreativitást és az összpontosítást.
Minőség a mennyiség felett
Amikor arról döntenek, hogy hány karácsonyi ajándékot vegyenek a gyerekeiknek, Cachia azt javasolja a szülőknek, hogy szánjanak időt a tervezésre, és fontolják meg az előre átgondolt és jelentőségteljes ajándékokat. “Például, ha a gyermek a reprezentatív játék jeleit mutatja, tervezzenek olyan ajándékot, ami a szerepjátékok köré épül, és egész évben használhatja a gyermek” – mondta el a portálnak.
Lehet készíteni kívánságlistát is, de ezzel érdemes óvatosnak lenni, mert arra is összpontosíthat a gyermek, amit felírt a listára, de nem kapott meg. Ehelyett a szakértő szerint érdemes arra biztatni a gyerekeket, hogy alaposabban gondolják meg, mit szeretnének a legjobban és miért, és legfeljebb két-három ötletet felírni. A “miértek” átbeszélése segítheti a döntést, hogy mit vásároljunk meg.
A minőségi idő és az élmény ajándéka
Számos jelentőségteljes, nem anyagi ajándékban és tevékenységben is osztozhatunk a gyerekekkel az ünnepek alatt, amelyek nem igényelnek túlzott költekezést.
Cachia szerint érdemes lehet a gyerekek szeretetnyelvét is útmutatóként használni az ajándék kiválasztásakor. Például ha a minőségi idő a szeretetnyelve, akkor készíthetünk havi utalványokat, amelyeket valamilyen közös programra válthat be egész évben. Ha a megerősítő szavak a szeretetnyelve, készíthetünk neki egy kiskönyvet, amely kifejezetten a gyermekre szabott, átgondolt megerősítéseket tartalmaz.
“A jelentőségteljes emlékek az ünnepek, a családi rituálék, a társasjáték estek, a helyi kalandok és az új élmények formájában mind olyan környezetet jelenthet, amely megteremtheti a mélyebb és tartalmasabb kapcsolódást” – mondta a szakértő.
A tudatos jelenlét (mindfulness) gyakorlása
Az ünnepek fontos időszakot jelentenek a gyerekekkel való tudatos jelenlét gyakorlására is. Cachia szerint ez azt jelenti, hogy lelassulunk, hogy élvezzük azokat a pillanatokat, amikor játszunk, beszélgetünk, kommunikálunk, és részt veszünk a csodában a gyermekkel. Amikor a dolgok kaotikussá válnának, arra biztatja a szülőket, hogy álljanak meg, és hangolódjanak rá a saját és a gyermekeik érzelmeire, és vegyenek lassú, mély lélegzeteket, hogy “ezzel segítsék megtörni a stressz és az azonnali cselekvés körforgását, valamint elősegíteni a fogékonyságot és a kapcsolódást”.
- Kapcsolódó: Így készülj a karácsonyra, ha kisgyereked van
Az ajándékozás öröme
A gyerekeket érdemes az ünnepek alatt ajándékozásra, ajándékadásra (és nem csak az ajándékok fogadására) biztatni. Segíthetünk nekik az ajándékok kiválasztásában, a csomagolásban, bevonhatjuk őket a tágabb család számára történő ajándékbeszerzésbe, csomagolásba, üdvözlőlap írásba. Így bevonódhatnak érzelmileg az ajándékozásba, és nagyobb valószínűséggel érezhetik ennek is az örömét.
Forrás: romper.com