Gyerek

Egyszerű trükk, hogy megszerettesd a gyerekeddel az olvasást

Talán nem is gondolnád, milyen jót teszel azzal, ha olvasnivalót, egy extra könyvet is pakoltatsz az alsós gyerekeddel az iskolatáskájába – egy napközis tanító tanácsai.
2024. Február 14.
kisfiú olvas az ablakpárkányon ülve, vigyen könyvet az iskolába
Fotó: Getty Images

Épp eléggé túl vannak terhelve a gyerekek, az iskolatáskájuk is olyan nehéz, hogy a kisebbek alig bírják el – és akkor még plusz könyvet hordjon magával… Nem vagy meggyőződve róla, hogy jó ötlet? Pedig nagyon is az. Rengeteget tanulhat és profitálhat abból, ha ott van nála egy könyv, amit szívesen olvas, és ha van rá alkalma (az olvasásért kevésbé rajongó gyerekek esetén: ha nincs jobb dolga), elő tudja venni. Hogy hogyan és miért, arról Nusi tanító néni (35 év szakmai tapasztalatával a háta mögött és és csodálatra méltó lelkiismeretességgel) mesélt nekünk.

Az unatkozás ereje

„Napközis nevelőként az is a dolgom, hogy a szabadidő helyes eltöltésére tanítsam a gyerekeket – és ebbe az is beletartozik, hogy megtanítsam nekik, mit csinálhatnak, ha unatkoznak. A délutáni tanulóidőben van egy olyan időszak, amikor néhány gyerek már végzett a leckével, de mivel tekintettel kell lenni azokra, akik még dolgoznak, játszani, hangoskodni nem lehet, ezért bizony unatkoznak. Második osztálytól ez tökéletes lehetőség arra, hogy elővegyenek egy könyvet, és olvassanak. Legjobb, ha a sajátjukat, de nálunk például van egy „minikönyvtár”, a gyerekek hozták be a kedvenc kiolvasott könyveiket, és abból is lehet választani. Aki elolvas ezek közül valamit, beírja a nevét a benne lévő könyvjelzőre – rendkívül büszkék rá, ha egy-egy könyvbe bekerül a nevük a többi olvasóé alá. Így olyan könyvekkel is megismerkedhetnek a gyerekek, amelyekkel otthon nem biztos, hogy találkoznának, és egy kicsit ráéreznek a könyvkölcsönzés és kölcsönadás ízére is. A könyvtárba járás osztályszinten nehezen szervezhető meg, ezzel a trükkel viszont kicsiben át tudják élni ezt az élményt.”

Mit tanít a saját könyv?

Ugye máris milyen jó ötletnek tűnik az a saját könyv? És összeszedtünk Nusi néni segítségével még 5 érvet amellett, hogy egy érdekes olvasmánynak igenis ott a helye pluszban az iskolatáskában.

1. Olvasni mindig lehet

Jó tapasztalat, hogy ha csendben kell lenni, az olvasás szuper lehetőség, hogy elfoglaljuk magunkat. Ha csak 5 percünk van, akkor is jobb olvasni, mint unatkozni vagy szenvedve várni például a tanulóidő végét. És ennek köszönhetően más helyzetekben is nagyobb eséllyel nyúlnak majd a könyv után a gyerekek, ha van egy kis ráérő idejük.

2. Együtt olvasni is jobb

Sokkal szívesebben olvasnak a srácok, ha látják, hogy körülöttük a társaik is ezt teszik. Az együtt olvasásnak ráadásul varázsa, különleges öröme van. És rájönnek, hogy nem csak futkosni, játszani, ugrabugrálni jó közösen, hanem csendben ülve olvasni is.

(Kép forrása: Getty Images)

(Kép forrása: Getty Images)

3. Jó, ha meg lehet beszélni

Az egyszerre olvasás mellett annak is nagy ereje van, amikor ugyanazokat a könyveket olvassák a gyerekek, és tudnak róla beszélgetni. A közös olvasmány, a közös téma rengeteget ad hozzá az olvasás élményéhez még azon gyerekek esetén is, akik esetleg kevésbé szívesen vagy lassabban, nehezebben olvasnak – egyszerűen érdekesebbnek érzik a könyvet, a történetet, ha megoszthatják róla a gondolataikat, vagy meghallgathatják, ahogy mások beszélnek róla, be tudnak szállni a könyvről folyó beszélgetésbe. Erre felnőttként már ritkábban van lehetőségünk, jó, ha a gyerekek élni tudnak ezzel.

4. Fáradtan nehezebb

Minden szülő örülne, ha a gyereke minél többet olvasna – ám este, a különórák után hazaérve, a leckeírást követően már nem olyan egyszerű rábeszélni a kicsiket, hogy vegyenek elő egy könyvet. Ezt magunkon is tapasztalhatjuk: sokszor tényleg csak arra van erőnk, hogy lerogyjunk a kanapéra vagy megnézzünk egy sorozatepizódot, filmet. A napköziben azonban még elég frissek a gyerekek, hogy elővegyenek egy könyvet, és koncentrálni tudjanak – pláne, ha enélkül csak unatkozva várnák a tanulóidő végét.

5. Olvasni menő!

Az együtt olvasás, a könyvek ajánlása, a könyvekről való beszélgetés azt eredményezi, hogy az adott közösségben a gyerekek felnéznek arra, aki sokat olvasott. Büszkék arra, ha minél több könyvről tudnak ők maguk is mesélni, ajánlani tudják az osztálytársaiknak (ez egyébként szülőként is jó ötlet: kérjük meg a gyerek barátait, hogy javasoljanak olyan könyveket, amelyeket ők olvastak, és tetszett nekik), vagy az említett osztálykönyvtár esetén hogy az ő nevük is ott van az „olvasójegyen”. Ezzel az egyszerű trükkel el lehet érni, hogy az olvasás a gyerekek számára egy természetes alternatíva legyen, ami menő és szórakoztató is egyben.

Milyen könyvet vigyen?

Igazából bármilyet, amit szívesen olvas. Akár képregény is lehet, a lényeg, hogy érezzen rá, hogy unatkozás helyett az olvasás szuper lehetőség. Persze jó, ha vékonyabb, kisebb könyvet választotok, azt könnyebb cipelni, és az sem árt, ha olyan példány, amire nem kell nagyon vigyázni – az iskolatáskában sok minden történhet egy könyvvel… Bent is hagyhatja az iskolapadban, de ha viszi magával, az azért jobban erősíti az „ez az én könyvem, amit bármikor elővehetek, ha unatkozom”- érzést. És jó, ha otthon is tudja folytatni az olvasást, ha van rá idő, és mondjuk a suliban pont egy érdekes résznél kellett abbahagynia. Az ehhez hasonló szelíd irányításokkal, trükkökkel egyébként sokkal hatékonyabban lehet inspirálni a gyerekeket az olvasásra, mint például a napi kötelező 10 oldal elolvasásával.