Nemsokára itt a nyári szünet, alig várják már a gyerekek. De addig van azért még jó néhány hét, amelyek egy részében bizony alaposan helyt kell állni, mert az év végi jegyek szempontjából fontos felmérők, dolgozatok, témazárók vannak még hátra. Lehet, hogy te is látod az alsós gyerekeden, hogy fáradt, nehezebben koncentrál, nyűglődve indul reggel iskolába, és nehéz őt motiválni, pedig egy kicsit ki kellene még tartania, és odatenni magát, hogy ne rontsa le a jegyeit így év végére. Szakértők segítségével jártuk körbe a témát, és kerestük arra a választ, hogyan segíthetjük a már fáradó alsósokat, hogy az iskola „munkás” heteit még jól bírják.
A hétvége pihenésre kell!
„Ilyenkorra, májusra már nagyon látjuk mi, tanítók is a fáradtságot a gyerekeken, pedig még van jó néhány hét hátra az iskolából, sok fontos feladattal, megírandó felmérővel – meséli Jordánné Tóth Magdolna tanító. – És sokszor tapasztaljuk, hogy a hétfő a legnehezebb a gyerekeknek, azért, mert nagyon fáradtan jönnek vissza a hétvégéről. Már jó az idő, sok az érdekes program, gyakran zsúfolják tele a szülők a hétvégéket, ami kikapcsolódásnak remek lehet, de egy alsós gyerek számára nem pihentető. Nekik még szükségük van arra, hogy lelassuljanak, hogy feldolgozzák mindazt, ami a héten történt velük – és ebbe a valódi pihenésnek, a „semmittevésnek” is bele kellene tartoznia. Ahogy az elegendő alvásnak is, márpedig, ha hosszúra nyúló programokkal van tele a hétvége, ha kitolódik a lefekvés ideje, annak meglesz a maga „böjtje”. Nem várhatjuk el a gyerektől, hogy hétfő reggel, és aztán egész héten száz százalékosan teljesítsen és jó jegyeket szerezzen, ha hétvégén nem tudja kipihenni magát. Érdemes átgondolni, hogy mi a fontos még ebben a néhány hétben, és ennek tudatában tervezni a hétvégi programokat. Talán érdemes még egy kicsit lassabbra venni a tempót, és akkor halmozni az izgalmas, érdekes, hosszabb programokat, amikor már nem ilyen nagy az iskolai teher a gyerekeken.”
Most még lassítsunk
„A gyerekek nyári szünet előtti kimerültsége sokszor abból fakad, hogy nem csak az iskolában, hanem az iskolán kívül is túl vannak terhelve, a hétköznapjaik is programokkal, teendőkkel zsúfoltak – folytatja dr. Simon Katalin kineziológus, Bach-virágterapeuta és -oktató. – És valóban nagyon oda kel figyelni a megfelelő alvásmennyiségre. Ritka az a gyerek, aki hét közben is magától ébred, és ez annak a jele, hogy nem tudta kipihenni magát. Érthető, hogy amikor már a jó idő, a zöldellő természet is kifelé és aktivitásra hív, nehéz a befelé fordulást, koncentrálást igénylő tanulással foglalkozni. De még nem lehet ezt elengedni, ezért érdemes segíteni a gyerekeknek abban, hogy ne csak kikapcsolódás, hanem valódi pihenés legyen számukra a hétvége. Lehet akár egy egész napot otthoni, „pizsamás” napnak kinevezni, amikor nincs semmi nagy dolog, amit csinálni kell, „csak” társasozunk, főzünk, takarítunk, együtt vagyunk, egy kicsit tanulunk is – amikor egy kis nyugalomhoz jutunk a hétköznapok forgatagában. Amikor akár egy kicsit „unatkozni” is lehet, és ami azt hozza magával, hogy a gyerek elgondolkodik azon, mihez is van valójában kedve, mi az, amivel ő szeretné tölteni az idejét. Jó, ha van idő csak úgy nézelődni, üldögélni, pihenni a kertben, játszótéren, és egymásra figyelni – mert a szülő figyelme, energiája az, ami valójában, igazán tölti a gyereket.”
Kampánytanulás? Jaj, ne!
Az utolsó hetekre sok felmérő zsúfolódik össze, és amikor a szülők szembesülnek ezzel, gyakran kétségbeesett gyakorlásba kezdenek, akár egész hétvégét erre áldozva. Ami igazából felesleges, és nem is éri el a kívánt hatást. „Sokkal jobb eredményt lehet elérni napi 15 perc gyakorlással folyamatosan, mint egy kampányszerű, hétvégi több órás tanulással a dolgozat előtt – figyelmeztet Jordáné Tóth Magdolna. – Nem lehet egy témazáróra két nap alatt felkészülni, nem érdemes ezzel terhelni a gyerekeket.” Ezt dr. Simon Katalin kineziológus is megerősíti. „Egy alsós gyerek figyelme ritkán tartósabb egyfolytában 10-15 percnél, ezért is fontos, hogy ne egyszerre egy-másfél órát akarjunk gyakorolni vele, hanem inkább többször kevesebbet. Ha ezt tartani tudjuk, akkor nem gyűlik össze annyi minden a hétvégére, amit „meg kell csinálni”, ami kötelező feladat, ami a pihenéstől veszi el az időt. Ha mégis, ezt több részletben, szünetekkel érdemes elvégezni, és a tervezésbe a gyereket is jó ötlet belevonni. Beszéljük meg vele, mennyit tud vállalni, mennyit szeretne egyszerre tanulni, adjunk neki órát, akár állítsunk be időzítőt, és utána tartson szünetet, így azt a kicsinek tűnő időt jobban tudja koncentráltan tölteni. Persze ehhez az kell, hogy otthon legyünk, hogy jusson idő a hétvégéből erre a lassabb tempóra, és ne csak vasárnap este maradjon szűk másfél óra minden tanulnivalóra. Ami jó eséllyel csak ingerült veszekedéshez vezet majd, hiszen fáradtak vagyunk mindannyian, és tudjuk, hogy már valójában a lefekvéshez kellene készülődni.”
Segít a kineziológia
Az alábbi kineziológiai gyakorlatokat ajánlja szakértőnk, hogy könnyebb legyen a koncentrálás mind az otthoni tanulást mind az iskolai feladatokat, kihívásokat illetően. Jó, ha ezeket úgy végzitek, hogy te mutatod a gyereknek, és együtt csináljátok. Egyrészt, mert a gyerekek még ebben a korban is leghatékonyabban utánzás révén tanulnak, és a te példád a legjobb eszköz. Másrészt magaddal is jót teszel, ha ezeket a kiegyensúlyozó, ráhangoló gyakorlatokat elvégzed, és így máris egy energetikailag jobb, kiegyensúlyozottabb állapotban állhattok neki a közös tanulásnak. Nem kell mindig mindegyiket elvégezni, egyet-egyet kiválasztva az aktuális gyakorlás előtt jól rá tudtok hangolódni az adott tevékenységre.
1. Feszültség ellen
A homlok-tarkó tartás egy egyszerű, de nagyon hatékony kineziológiai gyakorlat. Tegye a gyerek az egyik tenyerét a homlokára, másikat a tarkójára (de te is tarthatod így a fejét, azt válassza, amelyik kellemesebb neki). Csukott szemmel ebben a tartásban lélegezzetek 1-2 percig – sokat segít abban, hogy lenyugodjatok. El lehet képzelni közben, hogy belégzésre fényt lélegeztek be, kilégzéskor pedig kifújjátok, elengeditek a rossz érzéseket. És akár egy egyszerű vizualizációt is kipróbálhattok a végén: képzelje el a gyerek, ahogy odaül az asztalhoz, a könyvekhez, és gyorsan, egyszerűen megcsinálja a leckét.
2. Ha jól jönne egy kis pozitivitás
A Cook-gyakorlat nagyon hasznos eszköz arra, hogy energetikai módon segítse a pozitív hozzáállást fáradt, fárasztó időszakokban. Így végezzétek:
- Elöl keresztezzétek az egyik lábat a másikon (ezt lehet állva, ülve, vagy akár fekve is végezni).
- Ugyanezt a kezet kell keresztezni elöl a másikon, majd a tenyereket egymás felé fordítva összekulcsolni.
- Ha megy, befelé forgatva a kézfejeket az összekulcsolt kezeket tegyétek a mellkasra.
- A nyelvet a szájpadláson tartva lélegezzetek egyenletesen orron be, majd a nyelvet leengedve szájon ki körülbelül egy percig.
- Ezután következik a felébresztett energiaáramlás stabilizálása: kis terpeszben állva érintsétek össze az ujjbegyeket a mellkas előtt, és lélegezzetek tovább lassan, egyenletesen, de nem erőltetve, kellemes ütemben.
Mutatunk egy videót arról, hogyan is kell elképzelni ezt a gyakorlatot:
3. Ha az írás a problémás
A végtelen jel rajzolása nagyon hatékony és a gyerekek számára szerethető feladat. Összekapcsolja a két agyféltekét, kilazítja a vállat, jól hat az írásra. Legjobb, ha egy nagy csomagolópapírt rögzítetek a falra vagy egy ajtóra, arra felrajzolsz egy nagy fekvő nyolcas, és ezt rajzolja át a gyerek egy puha, vastag filccel, így:
- Először azzal a kezével, amelyikkel ír, rajzolja át a végtelen jelet addig, ameddig könnyen, gördülékenyen nem megy (amennyire lehet, legyen nyújtva a keze).
- Ezután vegye át a másik kezébe a filcet, és ezzel is rajzolja át a jelet addig, ameddig könnyeddé nem válik a mozgás.
- Végül mindkét kezébe fogja a filcet, és így, két kézzel rajzolja a jelet.
4. Ha fáradt
Ha tanulni kellene, de fáradtnak, enerváltnak látod a gyereket (vagy te érzed magadat annak), a kineziológia úgynevezett „bekapcsoló gyakorlata” sokat segíthet. Ennek során különböző akupunktúrás pontokat kell masszírozni, amelyek összehangolják az agy jobb és baloldali, felső és alsó illetve elülső és hátsó részét. Így végezzétek:
- Az egyik tenyér legyen a köldökön, a másik kézzel masszírozzátok azokat a pontokat, ahol a kulcscsont és az első borda összeér (egyik oldalt a hüvelykujjal, másikat a mutató- és a középső ujjal). Közben lélegezzetek egyenletesen.
- Váltott kézzel folytassátok a masszírozást.
- Ezután maradjon az egyik kéz a köldökön, a másikkal az ajkak feletti és alatti pontokat masszírozzátok (vízszintes irányban mozgatva a kezeteket).
- Kézcserével is végezzétek el a masszázst.
- Végül a farokcsontot kell az egyik kézzel masszírozni, a másik legyen a köldökön.
- A kézcsere most se maradjon el.
- Az alábbi videó elején a gyakorlat első részét találjátok meg érthetően elmagyarázva, ezután könnyű lesz már a másik két pont masszírozását is elvégezni:
Támogató esszenciák
A Bach-virágterápiát is segítségül lehet hívni, ha kimerültnek látod a gyermekedet – de neked is jól jöhetnek ezek a szerek. Homeopátiás gyógyszertárban vagy bioboltokban tudod beszerezni őket, és vízbe csepegtetve kell őket fogyasztani. Szakértőnk az alábbi esszenciákat javasolja:
- Szellemi fáradtság esetén a gyertyán esszencia lehet a támogatónk.
- Ha egy kis kitartás is jól jönne, mellé lehet tenni a tölgyfa esszenciát, ami kimondottan abban segít, hogy jobban bírjuk a nagy terhelést.
- Vizsgák, felmérők előtt jó választás a kékgyökér, az intuíció virága, ami segít, hogy rá tudjunk hangolódni a már meglévő, belső tudásunkra.
- Ha van már rosszul sikerült felmérővel negatív élménye a gyereknek, vadgesztenyerügy lehet jó. Ez az esszencia abban segít, hogy tanuljunk a hibáinkból. Jó ötlet ilyenkor végig nézni a rosszul sikerült dolgozatot, és átnézni azt, amire nem jó választ adott a gyerek, hiszen nem újra kell tanulni az egész anyagot, hanem a tévesen rögzült dolgokat érdemes helyre tenni.
- Aki otthon jól tudja az anyagot, de a számonkérésnél nem teljesít jó, annak a vörösfenyő esszencia segíthet: önbizalom-növelő, segít abban, hogy bátran, bizalommal bele merjünk vágni abba, ami előttünk áll.